16. toukokuuta 2019

Euroviisut 2019: 2. semifinaalin arviot ja veikkaukset


Arvioin perinteiseen tapaan tänä iltana järjestettävän 64. Eurovision laulukilpailun toisen semifinaalin kilpailijoita ja niiden menestymismahdollisuuksia.

Veikkaan jokaisen kilpailuesityksen menestymismahdollisuuksia luokittelemalla ne viiteen kategoriaan: VARMAHKO FINALISTI, TODENNÄKÖINEN FINALISTI, 50/50, TODENNÄKÖINEN KARSIUTUJA ja VARMAHKO KARSIUTUJA. Olen pyrkinyt arvioimaan mahdollisimman objektiivisesti laulun menestymismahdollisuuksia euroviisuäänestyksessä (puolet pisteistä yleisöäänestyksellä ja puolet ammattilaisraadeilta), joten veikkauksilla ei ole mitään tekemistä omien mieltymysteni kanssa. Subjektiivisemman näkemykseni lauluihin ilmaisen viisiportaisella arvosana-asteikoilla (1–5, myös puolikkaat sallittuja).

Arviot ja veikkaukset perustuvat lähinnä levytettyihin studioversioihin, esikatseluvideoihin ja harjoitusraportteihin. Illalla nähtävät esitykset saattavat luonnollisesti keikauttaa asetelmat päälaelleen. Esimerkiksi tiistain semifinaalissa olin etukäteen veikannut Belgiaa todennäköiseksi finalistiksi, mutta esitys olikin niin hapuileva, epävarma ja epävireinen, ettei finaaliin ollut ymmärrettävästi mitään asiaa.

Toisessa semifinaalissa kilpailee 18 ehdokasta, joista kymmenen äänestetään jatkoon lauantain finaaliin. Toista semifinaalia on yleisesti pidetty korkeatasoisempana kuin ensimmäistä – ainakin tänään lauteille pääsee muutama suuri ennakkosuosikki.

1. ARMENIA: Srbuk – Walking out


Jokaiseen viisuvuoteen kuuluu vähintään yksi asennemuija. Tänä vuonna sellainen tulee Armeniasta.

Armenia kilpailee samassa sarjassa kuin esimerkiksi Kypros ja Kreikka ensimmäisessä semifinaalissa. Tyypillinen perusonnistunut nykyaikaisen musiikkiteollisuuden tuotos. Uskoisin, että Armenialla on hyvät saumat sijoittua tänään kymmenen paremmalle puolelle.

Veikkaus: TODENNÄKÖINEN FINALISTI
Arvioni: 3 / 5

2. IRLANTI: Sarah McTernan – 22


Irlannin iloinen naispoprock ei ole sanoitukseltaan suinkaan niin poliittisesti epäkorrekti kuin viisuvuoden yleisin väärinkuuleminen on antanut ymmärtää. Laulun avainsäkeessä tosiaan lauletaan "number twenty-two" eikä now I'm tranny too.

Tällaiselle reippaalle musiikkityylille voisi olla enemmänkin kysyntää Euroviisuissa. Mutta kun tämä kyseinen biisi on aivan luokattoman huono. Siis suorastaan ala-arvoinen. Ja ilmeisesti esitys pirtelöbaareineen on yhtä halpa kuin itse kappalekin.

Veikkaus: VARMAHKO KARSIUTUJA
Arvioni: 1 / 5

3. MOLDOVA: Anna Odobescu – Stay


Moldovan viiltävä erobiisi on kuin oppikirjaesimerkki voimaballadista. Useampikin musiikkiautisti on luonnehtinut laulussa olevan täsmälleen oikeat soinnut. Esitystä värittää hiekkataitelija Ksenija Simonova – ihan kiva, mutta kun Ukraina hyödynsi häntä viisuesityksessään jo vuonna 2011.

Jos Moldovan viisu olisi kouluaine, niin 9. luokan äidinkielenopettajani antaisi sille varmasti kympin. On niin siistiä käsialaa, marginaalit millilleen paikoillaan ja kappalejaotkin tehty virheettömästi. Mutta sisältö kaipaisi sielua ja sydäntä – ja edes ripauksen omaperäisyyttä. Ja mitä järkeä käyttää uudestaan Ksenija Simonovaa, kun täsmälleen samaan kikkaan tukeuduttiin jo kahdeksan vuotta sitten? No, ehkä Moldovassa ajatellaan kierrätyksen kannattavan ja käytetyn idean olevan parempi kuin pussillinen uusia: pärjäsihän maata edustanut Epic Sax Guykin uudella tulemisellaan (2017) erinomaisesti, vaikka kuumimmasta meemihittiydestä (2010) olikin jo kulunut aikaa. Moldova voi ihan hyvin mennä finaaliin. Anna laulaa hienosti ja etenkin raadit voivat arvostaa virheettömästi laadittua balladia. Yhtä lailla Moldova voi karsiutua. Tässä semifinaalissa on kilpailua voimakkaiden naisballadien kesken, ja pidemmän korren saattanee vetää esimerkiksi Pohjois-Makedonia, jolla on toiseksi viimeisenä esityksenä selvästi parempi esiintymisnumero.

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 2,5 / 5

4. SVEITSI: Luca Hänni – She got me


KESÄHITTIVAROITUS! Saksalainen Idols-tähti pistää kunnon dirty dancingit päälle.

Tällaista lattarivaikutteista tanssipoppia on kuultu Euroviisuissa hämmästyttävän vähän. Ehkäpä sen vuoksi Sveitsi on ollut vuoden suurimpia ennakkosuosikkeja. Sveitsi oli pitkään vedonlyönnissä toisena, kunnes harjoitukset Tel Avivissa alkoivat ja Sveitsi romahti ennakkoveikkauksissa noin kymmenennen sijan tienoille – tai ilmaistaanko kohteliaammin: muut maat onnistuivat kampeamaan Sveitsin edelle. Sveitsi on pärjännyt viisuissa vielä surkeammin kuin Suomi – edellisestä finaalipaikasta on jo viisi vuotta – ja maa ei saa viisuäänestyksissä pistettäkään ilmaiseksi. Jos esitys ei vakuuta, pahimmassa skenaariossa Sveitsistä voi tulla vuoden yllätysputoaja.

Veikkaus: TODENNÄKÖINEN FINALISTI; tosin potentiaalinen yllätysputoaja
Arvioni: 4 / 5

5. LATVIA: Carousel – That night


Tiistain semifinaalissa esiintymisnumerolla viisi esiintyi indieduo Sloveniasta. Torstain semifinaalissa esiintymisnumerolla viisi esiintyy indiepopbändi Latviasta.

Latvia ei tänä vuonna brassaile vaan himmailee omassa sarjassaan ihan sympaattisella hyminällä, jossa on huomattavasti enemmän luomua kuin keskivertoviisussa. Yleisissä arvioissa tällaista genreä haukutaan hissimusiikiksi, mutta uskoisin kuitenkin olevan yleisöä, joka mielellään matkustaisi sellaisessa hississä vähän pidemmänkin matkan. Yritys hyvä kymmenen, mutta Latvia tuskin onnistuu Slovenian tavoin pääsemään finaaliin.

Veikkaus: TODENNÄKÖINEN KARSIUTUJA
Arvioni: 2,5 / 5

6. ROMANIA: Ester Peony – On a Sunday


Romania karsiutui viime vuonna viisufinaalista ensimmäistä kertaa. Kokeeko jazzlaulajattaren astetta haastavampi popballadi saman kohtalon? Ester Peonyn voitto Romanian karsinnoissa tuli aivan puun takaa, sillä suurin ennakkosuosikki joutui epäsuosioon kannatettuaan paikallista "aito avioliitto" -aloitetta.

Viime vuonna Romania tosiaan jäi rannalle finaalista sijoittuen semifinaalissa häpeällisen huonolle 11. sijalle ja häviten finaalipaikan ainoastaan neljällä pisteellä. Romanian viimevuotisen Goodbye-viisun ongelma taisi olla, että se oli kaikista ansioistaan huolimatta hivenen liian vaikea euroviisukontekstissa. Ei avautunut suurelle yleisölle ensimmäisellä kuuntelukerralla. Ja ikävä kyllä, Romanian tämänvuotisessa viisussa on vähän samaa vikaa. Mutta kyseessä on Romania, viisujen kestofinalisti, ja laulajatar on ilmeisesti ammattilainen, joten finaalipaikan mahdollisuutta ei voi sulkea pois.

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 2 / 5

7. TANSKA: Leonora – Love is forever


Taitoluistelun junioritähti laulaa pikkusievän rallatuksen monella eri kielellä. Hyväntuulisuus on tänäkin vuonna tanskalaisen euroviisun tavaramerkki.

Christoffer Strandberg ilmoittaa lauantain finaalissa Suomen raatipisteet. Miten tämä liittyy Tanskan pikkusievään viisurallatukseen? No siten, että jos Tanskan viisu osaisi puhua, se voisi luonnehtia itseään Strandbergin sketsihahmon sanoin: "Mä oon söpö". Veikkaan Tanskan erottuvan edukseen kaiken ylituotetun muovin keskellä sympaattisella ja pikkusievällä olemuksellaan. Esityskin on kuulemma veikeä ja tukee sopivalla tavalla laulun tunnelmaa. Kävisikö samoin kuin Sveitsille 2011, joka yllätti jokseenkin kaikki pääsemällä finaaliin.

Euroviisujen "kielipuoluelaisille" hyviä uutisia! Tanska on ollut heidän maalitaulunaan, koska maan viisuedustajat eivät ole laulaneet kertaakaan omalla kielellään sen jälkeen, kun kielisääntö poistettiin vuonna 1999. Nyt epäkohta on vihdoinkin korjattu! Laulussa kuullaan nimittäin peräti neljä säettä tanskaksi! Ja lyhyitä pätkiä ranskaksi ja saksaksi.

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 3 / 5

8. RUOTSI: John Lundvik – Too late for love


Viime vuoden viisufinaalissa Ruotsi sijoittui raatiäänestyksessä toiseksi häviten ainoastaan Itävallalle. Mitä tekee Ruotsi tänä vuonna? Valitsi viisun, joka kovasti muistuttaa viime vuoden gospelvivahteista Itävaltaa.

Rakas naapurimaamme Ruotsi, tuo Euroviisujen raivostuttava kestomenestyjä, miten onnistuittekin taas! Viimeisen päälle ammattitaitoinen tuotos, joka kuulostaa kaiken euromoskan keskellä todella hyvältä ja virkistävältä. John on kaikin puolin loistava laulaja ja uskottava esiintyjä. Ruotsin aikaisempien vuosien viisuja on syytetty liiasta laskelmoinnista. Nyt ruotsalainen viisukoneisto on edennyt laskelmoinnissa jo seuraavalle tasolle, sillä tämä on onnistuttu naamioimaan vilpittömän oloiseksi. Ekstrapisteet loistavalle gospelköörille!

Veikkaus: VARMAHKO FINALISTI
Arvioni: 4 / 5

9. ITÄVALTA: PÆNDA – Limits


Sinitukkainen singer-songwriter (Itävallan Sanni?) ulisee säveltämässään balladissa tuskistaan.

Voi Itävalta! Euroviisujen ikuinen altavastaaja, joka on viime vuosina päässyt menestyksen makuun. Mitä menittekään tekemään? Intuitioni kehottaa luokittelemaan varmaksi karsiutujaksi, mutta mitä jos olenkin vain vanha pieru, joka on pudonnut nykymusiikin kelkasta, ja tällainen vaikerrus onkin nyt tosi modernia ja kuuminta hottia. Ei kai?

Veikkaus: TODENNÄKÖINEN KARSIUTUJA
Arvioni: 1 / 5

10. KROATIA: Roko – The dream


Balkanballadien kiintiön täyttää tässä semifinaalissa Kroatia melodisella ja voimakkaalla iskelmällä, joka olisi voinut edustaa Kroatiaa jo 20 vuotta sitten, kun Euroviisut edellisen kerran järjestettiin Israelissa. 19-vuotias Roko ei ollut silloin vielä syntynytkään.

Rokolla on vahva ääni ja hän tulkitsee nuoresta iästään huolimatta uljaasti dramaattisen iskelmäballadinsa. Vanhan liiton viisufanit kiittävät. Ikävä kyllä laulusta suurin osa esitetään englanniksi – kroaatinkielinen osuus parantaa lopputulosta huomattavasti – ja koko touhu pilataan typerällä esityksellä, kun solisti saa kannettavakseen valtavat enkelin siivet. Ottaako kukaan enää biisiä tosissaan, jos esitys sabotoidaan hämmentävillä karnevalistisilla keinoilla. Kroatia on silti 50/50-tapaus. Voi olla, että tällaisten vanhanaikaisten melodisten sävellysten aika on jo ohi, mutta näillekin voi olla kysyntää viisuyleisön keskuudessa. Muistelkaapa miten kävi Puolalle 2016. Kaikki tuomitsivat vanhanaikaiseksi ja toivottomasti tapaukseksi – ja kas kummaa, se olikin finaalissa yleisöäänestyksen kolmas.

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 3 / 5

11. MALTA: Michela – Chameleon


Maltalle povataan pitkästä aikaa menestystä virkistävällä nuorekkaalla popilla, jonka esittää 17-vuotias X Factor -voittaja. Soundimaailma tiukasti tässä päivässä. Lauluntekijätiimissä useampia viisukonkareita.

Kieltämättä Malta piristää tässä vaiheessa viisukavalkadia ja ilmeisesti esityskin on visuaalisesti innovatiivisuudessaan raikas. Menevä ja värikäs, kuten laulussa itsekin sanotaan. Ehkä tänä vuonna Malta tosiaan menee heittämällä finaaliin, kuten niin monet tahot ennustavat.

Veikkaus: TODENNÄKÖINEN FINALISTI
Arvioni: 3 / 5

12. LIETTUA: Jurij Veklenko – Run with the lions


Kameleontista leijoniin. Viisuvuosi 2019 on pullollaan lauluja, jotka kuunteluhetkellä kuulostavat ihan kivoilta mutta joista ei jää yh-tään mitään mieleen. Liettua on suorastaan malliesimerkki.

En keksi vuoden anonyymeimmästä kappaleesta oikein mitään kirjoitettavaa. Varoitan vain, että Liettua on tupannut viime vuosina saavuttamaan yllättävän korkeita yleisöäänestyspisteitä, ja Liettuan vakioäänestäjistä Latvia, Iso-Britannia, Irlanti ja Norja äänestävät tässä semifinaalissa.

Veikkaus: TODENNÄKÖINEN KARSIUTUJA
Arvioni: 2 / 5

13. VENÄJÄ: Sergei Lazarev – Scream


Venäjä on taas back in business ja ampuu kovilla panoksilla. Venäläinen supertähti Sergei Lazarev miltei voitti viisut kolme vuotta sitten ja hän janoaa revanssia voimakkaalla balladilla, jonka säestyksestä vastaa aito sinfoniaorkesteri.

Sergei Lazarev oli vuoden 2016 Euroviisuissa ylivoimainen ennakkosuosikki You are the only one -esityksellään, joka oli melkoista visuaalista ilotulitusta. Venäjä voitti yleisöäänestyksen mutta sijoittui raatiäänestyksessä vasta viidenneksi. Länsieurooppalaiset musiikin asiantuntijat haukkuivat sävellyksen aikansa eläneeksi euroteknoksi. Nyt on opittu "virheistä" ja tuotettu viimeisen päälle korkeatasoinen slovari, jonka uskotaan kutkuttavan raatien makuhermoja enemmän. Visuaalisuuteen on satsattu tälläkin kertaa, vaikka nyt ei kikkailla läheskään niin paljon kuin kolme vuotta sitten. Venäjä tuskin voittaa, mutta TOP 5 -sijoitus finaalissa lienee melko varma. Tosin, hävisihän Venäjän Dima Bilan viisuvoiton loistavalla biisillä ja sitten hän saapui takaisin paskalla – ja onnistui voittamaan. Mutta Sergei ei ole paska – tälläkään kertaa.

Veikkaus: VARMAHKO FINALISTI
Arvioni: 4 / 5

14. ALBANIA: Jonida Maliqi – Ktheju tokës


Albanian koskettava etnoballadi on omistettu albanialaisille siirtolaisille, jotka ovat joutuneet jättämään kotiseutunsa. Laulussa viitataan muun muassa Kosovon sodan traagisiin tapahtumiin.

Ensimmäisessä semifinaalissa ilahduttavan monet luottivat omaan kieleensä. Toisessa semifinaalissa Albania on ainoa, joka laulaa kilpailukappaleensa kokonaan omalla kielellä. Sen vuoksi Albania kilpailee omassa kategoriassaan ja veikkaisin sen erottuvan kavalkadissa edukseen. Ylipäätään tämä on harvoja kappaleita, joissa on hyödynnetty kansallisia elementtejä ja maan omaa musiikkiperinnettä. Albaniaa ei suinkaan ensimmäistä kertaa edusta huutava nainen, mutta jos Jonida on vakuuttava lavalla, Albanialla voi olla yllättävänkin hyvät saumat päästä finaaliin.

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 3,5 / 5

15. NORJA: KEiiNO – Spirit in the sky


Vihdonkin euroviisuklubin pojille kohdistettu perinteinen euroviisuhumppa – vieläpä joikaamisella vahvistettuna.

Tällaista musiikkia ei kuule missään muualla kuin Euroviisuissa. Joskus sellainen kuitenkin piristää ja saattaa päästä finaaliin – pääsihän Saara Aaltokin viime vuonna.

Norjan kappaletta on väitetty Saara Aallon Monstersin plagiaatiksi ja kieltämättä kertosäkeistön alku kuulostaa tutulta. Eipä ole kuitenkaan ensimmäinen kerta, kun Suomen vaatimattomasti menestynyttä euroviisua jäljitellään seuraavana vuonna. Sveitsin Mikadon vuodelta 1975 a-osa muistuttaa kovasti Suomen edellisen vuoden viisua Keep me warm.

Veikkaus: 50/50; kaikki floppaavan fanisuosikin ainekset ilmassa
Arvioni: 3 / 5

16. ALANKOMAAT: Duncan Laurence – Arcade


Pysäyttävän tyylikäs eroballadi on säilyttänyt ennakkosuosikin asemansa koko kevään.

Nyt on kuulkaas Euroviisuihin eksynyt poikkeuksellisen laadukas biisi! Kylmät väreet on taattu joka kerta, kun kertosäkeistö alkaa. Lavalla ainoastaan Duncan pianon ääressä ja ilmeisesti kundi laulaa livenä virheettömästi. Duncanilla on kaikki mahdollisuudet hiljentää meluisat kisakatsomot kolmeksi minuutiksi. Ja vaikka kävisikin niin, ettei Alankomaat taistelisikaan lauantaina voitosta, niin kyllähän tämä nyt hyvänen aika tänä iltana sijoittuu kymmenen parhaan joukkoon.

Veikkaus: VARMAHKO FINALISTI
Arvioni: 4 / 5

17. POHJOIS-MAKEDONIA: Tamara Todevska – Proud


Hyvästi Former Yugoslav Republic of Macedonia ja typerät kiistat kreikkalaisten kiihkomielisten toimittajien kanssa. Makedonian ensimmäinen viisu Pohjois-Makedoniana on viisukonkarin väkevästi tulkitsema sielukas feministinen balladi, joka julkaistiin sopivasti naistenpäivänä.

Tamara on lahjakas laulaja ja hänen voimaannuttava tulkintansa kumpuaa sielunsa syvimmistä sopukoista. Mahtaako kuitenkaan riittää finaaliin? Paatosta on mutta välittyykö tunne katsojalle? Tuntuuko miltään Alankomaiden jälkeen? Miksi hemmetissä muuten Alankomaiden ja Pohjois-Makedonian verevät balladit on ylipäätään laitettu esiintymään peräkkäin?!? Maalle kuitenkin soisi enemmän kuin mielellään finaalipaikan. Tällä vuosikymmenellä makedonialaista viisua on kuultu viisufinaalissa vain yhden ainoan kerran – vuonna 2012.

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 2,5 / 5

18. AZERBAIDŽAN: Chingiz – Truth


40 vuotta sitten euroviisulavalla Israelissa kilpaili Dschingis Khan viisukonkari Ralph Siegelin ajanmukaisella sävellyksellä. Tällä kertaa mukana on raamikas Chingiz, joka vetäisee bulgarialaisen viisukonkarin Borislav Milanovin varman päälle tuottaman modernin viisun. Milanovilla on plakkarissaan viisuista jo kakkossija (2017), kolmossija (2018) ja nelossija (2016).

Viime vuonna Azerbaidžan karsiutui finaalista ensimmäistä kertaa sijoittumalla häpeällisen huonolle 11. sijalle. Nyt ei liene vaaraa, että viisufinaali käytäisiin ilman Azerbaidžania. Ensimmäisten harjoitusten jälkeen Azerbaidžan nousi vedonlyönnissä kymmenen parhaan joukkoon. Esitys kuulostaa Viisukuppilan harjoitusraportin mukaan todella mielenkiintoiselta: "Semifinaali päätetään robottiavusteisella sydämen skannauksella ja Chingiz irtautuu myös esityksessään virtuaalisesti ruumiistaan." Biisin nimi "truth" mainitaan kaksi kertaa, sen sijaan "shut up" kuullaan 22 kertaa.

Veikkaus: VARMAHKO FINALISTI
Arvioni: 3,5 / 5

Veikkaus: illan finalistit ja karsiutujat


Ennen illan esitysten näkemistä veikkaisin semifinaalin finalistit ja karsiutujat seuraavasti: (todennäköisyysjärjestyksessä)

RUOTSI
VENÄJÄ
AZERBAIDŽAN
ALANKOMAAT
SVEITSI
MALTA
ARMENIA
ALBANIA
TANSKA
POHJOIS-MAKEDONIA
---
NORJA
ROMANIA
KROATIA
MOLDOVA
LIETTUA
ITÄVALTA
LATVIA
IRLANTI

Oma suosikkilistani


5 / 5
-
4,5 / 5
-
4 / 5
ALANKOMAAT: Duncan Laurence – Arcade
SVEITSI: Luca Hänni – She got me
VENÄJÄ: Sergei Lazarev – Scream
RUOTSI: John Lundvik – Too late for love
3,5 / 5
AZERBAIDŽAN: Chingiz – Truth
ALBANIA: Jonida Maliqi – Ktheju tokës
3 / 5
KROATIA: Roko – The dream
MALTA: Michela – Chameleon
ARMENIA: Srbuk – Walking out
TANSKA: Leonora – Love is forever
NORJA: KEiiNO – Spirit in the sky
2,5 / 5
LATVIA: Carousel – That night
POHJOIS-MAKEDONIA: Tamara Todevska – Proud
MOLDOVA: Anna Odobescu – Stay
2 / 5
ROMANIA: Ester Peony – On a Sunday
LIETTUA: Jurij Veklenko – Run with the lions
1,5 / 5
-
1 / 5
ITÄVALTA: PÆNDA – Limits
IRLANTI: Sarah McTernan – 22

Muita hyviä arvioita


Viisukuppila: Veikkaus toisen semifinaalin läpimenijöistä
David i Tel Aviv: Betyg på bidragen i semifinal II
Tobson in Euroland: ESC 2019, semi 2: Tobson takes a guess

Muokkaus klo 21.10: Lisätty linkki Tobson in Euroland -blogin postaukseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti