26. helmikuuta 2022

UMK 2022: Milleniaalirokkia vai jotain repäisevämpää?


Maailma ympärillä kuohuu, mutta kaikesta huolimatta tasavaltaan valitaan tänä iltana uusi euroviisuedustaja. Kuka saa kunnian esiintyä Suomen väreissä toukokuussa Eurovision laulukilpailuissa Torinossa? Se ratkaistaan Uuden Musiikin Kilpailussa. Suora lähetys Yle TV1 / Areena klo 21.

Kymmenvuotisjuhlaansa viettävän Uuden Musiikin Kilpailun tarina on kuin H. C. Andersenin sadusta Ruma ankanpoikanen. Runsaasti rujoa arvostelua osakseen saanut kilpailuformaatti on osoittautunut euroviisuperheen uljaaksi joutseneksi, jota ylistävät euroviisuharrastajat ympäri maailmaa. Uuden Musiikin Kilpailua 2022 on hehkutettu vuoden tasokkaimmaksi ja mielenkiintoisimmaksi viisukarsinnaksi – kehuja ovat vieläpä ryydittäneet kommentit, joissa kehotetaan muita maita ottamaan mallia Suomesta.

Vertaus klassikkosatuun on toki sikäli ontuva, ettei UMK suinkaan ollut alkuaikoina väärinymmärretty. UMK:n evoluutiossa varsinainen metamorfoosi tapahtui vuosikymmenen vaihtuessa, kun yhteistyö YleX-radiokanavan kanssa käynnistyi. YleX:n musiikkipäällikkö Tapio Hakasen astuessa puikkoihin UMK löysi vihdoin ja viimein konseptin, jolla se löi itsensä läpi ja vakiinnutti asemansa suomalaisten keskuudessa. Samalla toteutui UMK:n tuottajien jo alun alkaen esittämä toive, että ohjelma esittelisi uutta kiinnostavaa kotimaista pop-musiikkia, eikä toimisi pelkästään leimallisesti euroviisuedustajan valintatilaisuutena. Nykyään Uuden Musiikin Kilpailun satoa kommentoivat ilman ironista aspektia katu-uskottavat tahot, jotka viittasivat kintaalla perinteisille viisukarsinnoille.

Eurovision laulukilpailujen arvostus lienee Suomessa tällä hetkellä suurempaa kuin koskaan aikaisemmin. Blind Channelin historiallisen menestyksen lisäksi viime kevään euroviisukappaleita kohosi Suomen listoille ennätyksellinen määrä. Kuvaavana esimerkkinä mainittakoon, että tämäniltaisen UMK:n yleisötilaisuus Turun Logomossa myytiin nopeasti loppuun. Måneskin-huuma jyllää Euroopassa edelleen, vaikka yhtye joutuikin harmillisesti omikronin vuoksi perumaan loppuunmyydyn Euroopan-kiertueensa.

Tämänvuotisen UMK:n ehdokasasettelua on luonnehdittu ohjelman historian kovatasoisimmaksi. Kieltämättä kilpailuseitsikosta jokainen puolustaa paikkaansa ja kaikissa ehdokkaissa on omat ansionsa. Mikä hienointa: UMK:n tarjonnassa huokuu raikas 2020-luvun syke. Suomen karsintakilpailussa ei kuulla Euroviisuja varten räätälöityjä "mittatilaustöitä", vaan autenttista populaarimusiikkia, joka olisi olemassa ilman viisukontekstiakin. Ainakin viime vuoden Euroviisuissa kärkipään sijoitukset irtosivat sellaisella reseptillä.

Mistä sitten UMK 2022:n seitsemän kilpailijan joukko muodostuu? Mukana on yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä vientituotteista, yksi kiintiökonkari ja viisi enemmän tai vähemmän uutta lupaavaa nimeä, jotka toivovat UMK:sta ponnahduslautaa suurempaan valtakunnalliseen tietoisuuteen. UMK:n konventioiden mukaisesti nimekkäimmät tähdet osallistuvat lähetykseen muissa rooleissa: väliaikanumerona esiintyy JVG ja juontajaksi on pestattu Paula Vesala aisaparinaan YouTube-persoona Mmiisas – kekseliäs tapa tavoittaa laaja kohdeyleisö: koko kansan tuntema tähti ja tubettajasukupolven suosikki. Vesala on kunnostautunut pandemian aikana viihdetaiteilijoiden äänitorvena, joten kuullaankohan juonnoissa piikkejä valtiovallan asettamista koronarajoituksista.

Vaikka UMK:n ennakkosuosikin viittaa kantava The Rasmus on luonut suomalaiseksi yhtyeeksi poikkeuksellisen vaikuttavan kansainvälisen uran, ei bändi ole enää vuonna 2022 varsinaisesti kuuminta hottia. Lauri Ylöstä ja kumppaneita aikoinaan kiihkeästi fanittaneet lähestyvät keski-ikää, eikä Rasmuksella ole ollut Suomen listoilla merkittävää menestystä kymmeneen vuoteen.

Tietenkään valikoidut kappaleet eivät ole seitsemän parasta avoimeen kilpailuun lähetettyä sävellystä. Sellaiset ajat, jolloin Yleisradion nimittämä esiraati vilpittömästi pisteytti kaikki euroviisukarsintoihin pyrkineet ehdokassävelmät ja korkeimmilla pisteillä palkitut pääsivät mukaan kilpailuun, ovat jääneet auttamatta menneisyyteen. Paluuta Heikki Seppälän ja Erkki Pohjanheimon aikoihin ei ole. UMK:n lopulliset kilpailijat linjaava taho pyrkii varmistamaan, että show'sta muodostuu mahdollisimman koherentti ja viihdyttävä kokonaisuus. Sen vuoksi tämäniltaisessa ehdokasasettelussa on keskenään erilaisia kappaleita. Jokaisella seitsemällä esiintyjällä on oma roolinsa UMK:n ekosysteemissä. Tälläkin tavalla syntyy lupaava lopputulos: muutamat kilpailukappaleet ovat saaneet vallan lämpimän vastaanoton Suomen kansalta. Striimilukemat ja musiikkivideoiden katsojaluvut ovat olleet huikeita.

Kuka edustaa Suomea Torinon Eurovision laulukilpailujen toisessa semifinaalissa torstaina 12. toukokuuta? Niin vedonlyönnissä kuin erinäisissä gallupeissa ja nettikyselyissä The Rasmus on ollut ylivoimainen. Listoilla suurin menestyjä ei kuitenkaan ole ollut The Rasmuksen Jezebel, vaan Bessin Ram pam pam, joka on muun muassa komeillut viikosta toiseen Spotifyssa Suomen kuunnelluimpana kappaleena. Hittistatukseen on yltänyt myös Youngheartedin UMK-ehdokas Sun numero. Mutta, kuten euroviisukarsintojen ja esimerkiksi Syksyn sävelen pitkät historiat ovat osoitteneet, television laulukilpailun voittaja ei välttämättä ole menestynein hitti. Yleisöäänestyksiin osallistuvat sellaisetkin, joiden musiikkimieltymykset eivät heijastu listasijoituksiin. Viime vuonna ennen kilpailua Teflon Brothersin I love you ja Iltan Kelle mä soitan päihittivät Spotify-kuunteluissa Blind Channelin Dark siden mennen tullen – mutta lopulta Blind Channel voitti UMK:n yleisöäänestyksen murskalukemin.

Kuten euroviisulähetyksissä aina, televisiolähetyksessä nähtävät live-esitykset voivat kääntää ennakkoasetelmat päälaelleen. Suurin osa katsojista – ja potentiaalisista äänestäjistä – kuulee kappaleet suorassa lähetyksessä ensimmäistä kertaa. Moni ennakkosuosikki on menettänyt mahdollisuutensa, mikäli ei ole onnistunut vakuuttamaan televisiokatsojia. Euroviisuäänestykset ovat olleet julmia jopa kansainvälisille supertähdille, jotka ovat viisulavalla esiintyneet tai laulaneet heikosti. Vanhat meriititkään eivät paljon paina – kysykää vaikka Darudelta.

Oman osuutensa illan äänestysprosessiin tuovat seitsemän kansainvälistä raatia, joilla on 25 prosentin vaikutusvalta äänestystulokseen. Vaikka yleisöäänestyksen painoarvo on huomattavasti suurempi, pahimmassa tapauksessa raatiäänestys voi sekoittaa pakkaa.

Raapustan jokaisesta seitsemästä UMK-kilpailijasta mietelmät, joissa esitän arvioita niiden menestymismahdollisuuksia tämän illan äänestyksessä. Itsestään selvänä disclaimerina todettakoon, että arviot perustuvat kappaleiden studioversioihin ja musiikkivideoihin.

1. The Rasmus – Jezebel

Tekijät: Lauri Ylönen, Desmond Child

Helmikuussa 2012 kaikkien aikojen ensimmäinen UMK:n finaali järjestettiin mahtipontisesti Helsingin jäähallissa. Tilaisuuden liput eivät kuitenkaan menneet kaupaksi muille kuin hartaimmille viisufaneille – väestönosalle, joita kilpailun tuotantotaho kuvaili "oudoksi camp-lahkoksi". Yleisökadon estämiseksi paikalle yritettiin houkutella katsojia kutsumalla suosittuja esiintyjiä vieraileviksi tähdiksi. Aloitusnumeron vetäisi The Rasmus, joka esitti tuoreen kappaleensa I'm a mess. Nyt kymmenen vuotta myöhemmin ympyrä sulkeutuu ja The Rasmus esiintyy jälleen UMK:ssa – yhtenä kilpailijana.

Jo pelkkä ilmoitus The Rasmuksen osallistumisesta Uuden Musiikin Kilpailuun ylitti kansainvälisen uutiskynnyksen. Ympäri Euroopan sosiaalinen media täyttyi postauksista, joissa In the shadowsia nuorena luukuttaneet ilmaisivat nuoruuden suosikin näkemisen viisulavalla unelmien täyttymykseksi.

The Rasmuksen kappaleesta kaikuu bändin klassinen 00-luvun soundi. Jezebel on tuotettu varman päälle laadukkaasti – toisaalta sitä on arvosteltu myös riskittömäksi. Pöhinää on lisännyt entisestään kappaleen tuottaja Desmond Child, jonka kädenjälki kuuluu lukuisissa maailman suurimmissa kevyen musiikin klassikoissa. Vähemmälle huomiolle ovat jääneet maininnat, ettei Desmond Childin euroviisumenneisyys ole kovinkaan hohdokas. Desmond Child vastasi vuonna 2013 Bonnie Tylerin euroviisusta Believe in me, joka ei pärjännyt hääppöisesti (sija 19).

Voittaako The Rasmus UMK:n? Todennäköisesti kyllä, mutta en olisi sataprosenttisen varma. Mielessäni on kaksi skenaariota. Ensimmäisessä The Rasmus voittaa ylivoimaisesti yleisöäänestyksen vain olemalla The Rasmus. Suomen viisukarsintojen yleisöäänestyksen voitto on silloin tällöin livahtanut nimekkäimmälle tähdelle, vaikka kilpailukappale ei välttämättä olisi erityisen ylivoimainen muihin ehdokkaisiin verrattuna (esimerkkeinä Jari Sillanpää Valkeaa unelmaa ja Takes 2 to tango, Laura Voutilainen Addicted to you, Hanna Pakarinen Leave me alone, Saara Aalto No fear... – kysymyksen voisi muotoilla näin: olisivatko Takes 2 to tango tai Leave me alone tai No fear sijoittuneet yleisöäänestyksen ykkösiksi, jos sävelmät olisi tulkinnut Suomen kansalle täysin tuikituntematon laulaja pystymetsästä). Mutta ei Suomen kansa aina äänestä sokeasti suosituinta artistia. Vuonna 2009 Signmark ja Osmo Ikonen yllättivät energisellä ja vetävällä meiningillä ja päihittivät Jari Sillanpään. Seuraavana vuonna Eläkeläisten viisumatkaa pidettiin etukäteen varmana, mutta viisukarsintailtana kansan syvät rivit mobilisoituivat äänestämään Kuunkuiskaajia. Jos Rasmuksen live ei toimi toivotulla tavalla, voitto on kaikkea muuta kuin varma.

Suomalaisten euroviisuharrastajien mielipiteenvaihtoa on ollut mielenkiintoista seurata. Minun sukupolveni edustajat ovat assosioineet Rasmuksen nuorison suosikiksi, mutta 2020-luvulla Rasmuksen euroviisuedustusta liputtavat äänekkäimmin vanhan liiton viisufanit ja muut konservatiiviset setämiehet. Sen sijaan euroviisuharrastajien nuorisosiipi haukkuu The Rasmusta boomeriksi.

2. Isaac Sene – Kuuma jäbä

Tekijät: Isaac Sene, Alvar Escartin

UMK 2022:n ilopilleri on ehdottomasti Isaac Sene, jonka riemastuttavassa veisussa yhdistyy ultramoderni tuotanto ja ainutlaatuisen sensuelli lataus – ja ujostelematon artisti, joka tavvoo ilmiselvää savvoo. Kulttuuritoimituksen Heli Mustonen kirjoitti osuvasti: "En olisi kuunaan uskonut näin itäsuomalaisena ihmisenä, että aksentilla, jota on koko ikänsä piilottanut, voidaan laulaa niin kuumasti seksistä." Kuuma jäbä on häpeämätön kokonaisuus, joka ei jätä kylmäksi. Moninaisuutta käsittelevä kappale tulee löytämään tiensä Pride-teemaisille soittolistoille. Alan piirit ovat ottaneet Kuuman jäbän omakseen.

Kappaleen erinomaisen mukaansatempaava äänimaisema edustaa aivan uudenlaista tyyliä Suomen viisuhistoriassa. Tähän verrattuna The Rasmus kuulostaa retrolta. Ennakkoarvioissa on kuitenkin aprikoitu toimiiko kokonaisuus lavalla yhtä hyvin kuin studioversiossa. Kolmeminuuttisen merkittävimmät ansiot ovat ennen kaikkea sovituksellisia ja tuotannollisia. Ja onko sisältö sittenkään yhtä vaikuttava kuin ulkokuori?

UMK:n voittaja? Jos live onnistuu täydellisesti, niin ehkäpä, ehkäpä... Siilinjärvi maailmankartalle!

3. Olivera – Thank God I'm an atheist

Tekijät: Olivera, Lenno Linjama, Alpo Nummelin

Oliveran ajanmukainen intiimi balladi kerää ylistystä ja herättää ajatuksia. Kokonaisuus turvautuu nykyaikaisen popkappaleen muottiin: pohdiskellaan omakohtaista kokemusta tai tuntemusta, joka tulkitaan keinotekoisesti luodulla muodikkaan maneerisella laulutyylillä à Billie Eilish.

Syvällinen slovari on löytänyt oman vankkumattoman kannattajakuntansa ja aiheuttanut keskustelua. Toistaiseksi keskustelu on tosin ollut pikemminkin metakeskustelua. Juuri kukaan ei ole ilmaissut loukkaantuneensa kappaleen nimestä vaan keskustelu on keskittynyt siihen voiko joku ottaa nokkiinsa. Laulun nimi olisi toki Euroviisujen viitekehyksessä raflaava, sillä harvemmin euroviisusävelmään on otsikoitu mitään henkilökohtaiseen vakaumukseen liittyvää. Tähän mennessä lähimpänä on varmaan ollut Saksan karsinnoissa vuonna 2000 toiseksi sijoittunut I believe in God. Tähän mennessä mielipiteitä on enemmän jakanut Oliveran tulkinta: "upea ääni, kylmät väreet", ylistävät yhdet, "sietämättömän ärsyttävä laulutapa", tuskailevat toiset.

Oliveran kappaleen nimeä on hehkutettu oivaltavan nerokkaaksi ja omaperäiseksi. Miksiköhän?

UMK:n voittaja? Kenties. Oliveran laulussa on uniikki tunnelmansa ja mikäli se onnistuu välittymään myös esityksessä, olen pallotellut mahdollisuutta, että Olivera onnistuu erottumaan joukosta edukseen tyylikkyydellään ja tekee normajohnit. Thank God I'm an atheist saattaa olla kuumaa valuuttaa kansainvälisten raatien keskuudessa. Itse asiassa laulu muistuttaa jossain määrin Bulgarian viimevuotista viisua Growing up is getting old, joka pärjäsi erinomaisen hyvin nimenomaan raatiäänestyksessä (kuudes sija 110 pisteellä) mutta romahti yleisöpisteissä (18:s sija ja 30 pistettä).

Mielenkiintoinen viisuanekdootti: Thank God I'm an atheist oli alun perin valittu mukaan jo viime vuoden Uuden Musiikin Kilpailuun, mutta Olivera joutui henkilökohtaisista syistä jättämään leikin kesken. Kappaletta ei julkaistu missään ja tiimi lähetti sen uudestaan tämänvuotiseen kilpailuun. UMK:n tuotantotaho otti yhteyttä Oliveraan kysyäkseen jatkavatko siitä mihin edellisenä vuonna jäivät. Olisikin kiinnostavaa tietää, nousiko joku viimevuotisen UMK:n kilpailijoista varasijalta Oliveran tilalle.

4. Bess – Ram pam pam

Tekijät: Bess, Jonas Olsson, Tomi Saario, Joonas Angeria

Käy tämäniltaisessa äänestyksessä miten tahansa, Bess saapuu maaliin voittajana – sijaluvusta viis. Hän on saanut uransa ensimmäisen ison hitin. Energinen Bess ja rempseä elektropop Ram pam pam on ollut alkuvuoden 2022 merkittävimpiä kotimaisia menestyksiä.

UMK:n voittaja? Jos live menee nappiin, niin miksipäs ei. Suomalaiset pitävät kappaleesta vilpittömästi ja myös kansainvälisillä euroviisusivustoilla biisi on kirvoittanut positiivista palautetta. Suomessa päätään on jälleen nostanut maailman väsynein iänikuinen kielikeskustelu – kannattaako Euroviisuihin lähettää suomenkielistä esitystä – mutta ainakin ulkomaalaisten kommenttien perusteella kappaleen tenho on juuri näppärässä suomen kielen käytössä, mikä kuulostaa onomatopoeettisesti kiehtovalta. Ehkäpä nuoret ovatkin oikeassa. Jos The Rasmus onkin boomeria ja Bess edustaa virkistävää 2020-luvun tendenssiä.

Eikä nimi kappaletta pahenna ellei kappale nimeä. Sopisihan Ram pam pam euroviisuedustajaksi maalle, joka on saavuttanut yhden parhaimmista sijoituksistaan säveltaiteen teoksella nimeltään Tom tom tom.

5. Younghearted – Sun numero

Tekijät: Reeta Huotarinen, Vilma Alina, Joonas Keronen

Younghearted edustaa nykypäivän popmusiikille ominaista "indiestä valtavirtaan" -kehitystä. Yhtye sai valtakunnallista huomiota tapaninpäivänä pääministereiden tähdittämässä Elämäni biisi -televisio-ohjelmassa, jonka jälkeen trio on tunnettu Sanna Marinin lempibändinä. Youngheartedin Tässä ja nyt -kappaleen valinta kuvastaa pääministerimme mielikuvituksen tasoa. Kymmenissä tuhansissa kotitalouksissa kuului varmasti kohahdus, kun muutaman vuoden vanha suomalainen kappale ei paljastunutkaan Antti Rinteen saati Esko Ahon elämän biisiksi...

UMK:n agendana on tarjota foorumi uudelle kotimaiselle musiikille ja löytää soitettavaa YleX:n soittolistoille. Youngheartedin elegantti ja pehmeä Sun numero täyttää tämän tarkoituksen täydellisesti.

UMK:n voittaja? Vaikka kappale on hitti ja bändillä on fanikuntaa, pidän tätä yhtenä epätodennäköisimmistä voittajista. Youngheartedin UMK-osallistumisen tähtäin ei ole toukokuisessa euroviisureissussa.

6. Cyan Kicks – Hurricane

Tekijät: Susanna Alexandra, Niila Perkkiö, Leevi Erkkilä, Pietari Reijonen, Elize Ryd, Chris Walla, Zakk Cervini

UMK-kattauksen toinen rokkipumppu seuraa Blind Channelin viitoittamaa tietä. Cyan Kicks on levy-yhtiö Ranka Kustannuksen tämänvuotinen panostus Uuden Musiikin Kilpailuun. Tiedotteiden mukaan yhtye yhdistelee raskasta metallia sekä elektronista rokkia ja poppia. Hurricane on Cyan Kicksin ja ruotsalaisen Amaranthe-yhtyeen keulakuvan Elize Rydin yhteistyön hedelmä. Tuotos on lajissaan pätevä ja sopivan voimakas kolmeminuuttinen rykäisy. Siltikin hieman harmittaa, että lopputulos muistuttaa enemmän kädenlämpöistä Kypros 2016 -"rokkia" (finaalin sijoitus 21) kuin päräyttävää Dark sidea, joka ottaa heti ensikuulemalta luulot pois. Ehkäpä Blind Channel on nostanut riman niin korkealle, että tämänvuotisilta UMK-ehdokkailta odotetaan enemmän kuin aikaisemmin.

UMK:n voittaja? Jos esitys on vahva, Cyan Kicks voisi olla illan yllättäjä. Cyan Kicks liikkuu samoilla apajilla kuin The Rasmus. Mahtavatko kilpailun kaksi bändiä syödä toistensa kannatusta. Rasmus nousee lavalle ensimmäisenä, mutta viekö myöhemmin esiintyvä Cyan Kicks Rasmukselta liike-energiaa.

7. Tommi Läntinen – Elämä kantaa mua

Tekijät: Leo Hakanen, Jere Marttila, Elli Haloo

Viime vuoden UMK:n finaalilähetyksen vierailevana tähtenä nähtiin Haloo Helsinki, joka ensiesitti viimeisimmän hittinsä Piilotan mun kyyneleet. Tänä vuonna Suomen suosituimpiin lukeutuva bändi osallistuu kilpailuun – ei sentään esiintyjänä, mutta bändin jäsenet ovat kynäilleet Tommi Läntisen ehdokkaan Elämä kantaa mua. Mahtavaa sukupolvien välistä yhteistyötä!

Tommi Läntinen on viisukarsintakonkari, sillä hän oli mukana vuonna 2005 laululla Mitä vaan. Suomen kansa ei kuitenkaan äänestänyt Läntistä alkukarsinnasta jatkoon, vaikka myöhemmin laulu kelpasi Radio Suomelle paremmin kuin hyvin.

On ollut ilahduttavaa huomata, kuinka arvostavasti UMK:n nuoremmat kilpailijat ovat suhtautuneet nelisenkymmentä vuotta musiikkiskenessä pyörineeseen Tommi Läntiseen, joka on jostain syystä ollut musiikkimedian ja puritaanisten rokkipoliisien sylkykuppina. Yhteenvetona tautologiaa vilisevä virke: elämänmyönteinen prätkäilyn autuutta ylistävä Elämä kantaa mua istuu passelisti kuusikymppisen Läntisen tämänhetkisen elämäntilanteen elämänfilosofiaan – vaikkakin on todettava, ettei kappaletta ole rakennettu kaikkein omaperäisimmistä aineksista.

UMK:n voittaja? Tokkopa vain, mutta toivottavasti Elämä kantaa mua kartuttaa Tommi Läntisen hittisaldoa, ja karismaattinen esiintyjä pääsee suorassa lähetyksessä näyttämään nuoremmallekin katsojakunnalle, mikä hän on miehiään.

Aiheesta muualla


Yle.fi: Tiia-Mari Laitila, Kaikki UMK22-finaalista – Näin seuraat, äänestät ja chattailet mukana!.

Life after Helsinki 2007: EUROVISION 2022: FINLAND - UMK 2022 REVIEW AND CHART ACTION.

Kulttuuritoimitus: Heli Mustonen, UMK-finaalissa on yksi varma voittaja – ja se ei ole se, jota kaikki veikkaavat.

Helsingin Sanomat: Ilkka Mattila, HS arvioi UMK-finalistit: tarjolla on tavallista enemmän rockia ja kovatasoisia kappaleita, mutta joukosta nousee esiin yksi erityisen rohkea veto.

Ilta-Sanomat: Pauliina Leinonen, Ulkomaalaiset asiantuntijat hehkuttavat erityisesti yhtä UMK-kappaletta – perässä hengittää yllätyshitti.

Ilta-Sanomat: Tatu Onkalo, IS-raadin tuomio: Yksi Suomen Euroviisu-biiseistä ylitse muiden – ja se ei ole Rasmus: "Ensikuulemalla vihasin syvästi".

Iltalehti: Heli Mettänen, Maailmalla ällistellään Suomen UMK-ehdokkaita – keskustelu käy kuumana: "He vievät vielä toisen euroviisuvoittonsa".

Iltalehti: Mari Pudas, Ismo Puljuväri, IL jakoi leijonat ja lampaat UMK-kappaleille: Yksi ylitse muiden.

Eurovisionistin matkassa: Vuoden 2022 UMK-kappaleet läpiruodinnassa osa 1 ja osa 2.

Venlan maailma: UMK 2022 finalistit - ajatuksiani ja kuka on suosikkini?.

Pipertäjän paratiisi: Uuden Musiikin Kilpailu 2022.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti