18. toukokuuta 2021

Euroviisut 2021: 1. semifinaalin arviot ja veikkaukset


Arvioin perinteiseen tapaan tänä iltana järjestettävän 65. Eurovision laulukilpailun ensimmäisen semifinaalin kilpailijoita ja niiden menestymismahdollisuuksia.

Akatemiaprofessori Hannu Salmi kirjoitti tänä keväänä Lähikuva-lehdessä julkaistussa artikkelissa Euroviisujen syntyvaiheista seuraavasti: "Eurovision laulukilpailu oli ase sodan muistoa vastaan. Alussa se oli pikemminkin aktiivisen muistinmenettämisen foorumi kuin paikka käsitellä kipeitä kokemuksia." Toisen maailmansodan aiheuttamat traumat eivät ole enää yhtä ajankohtaisia kuin ensimmäisten Euroviisujen aikaan vuonna 1956, mutta laulukilpailu ajaa jälleen samaa asiaa. Tällä viikolla eurooppalaisilla on kolmena iltana mahdollisuus unohtaa hetkeksi pandemiakurimus ja vieroittautua arjesta viisuviihteen parissa. Yhtä lailla Eurovision laulukilpailun järjestäminen välivuoden jälkeen on lohduttava osoitus siitä, että elämään on palautumassa piirteitä, jotka olivat itsestäänselvyyksiä ennen kuin koronaviruksesta oli kuultukaan.

Tämän vuoden koronaviisuihin osallistuvat esiintyjät ansaitsevat suurimman mahdollisen hatunnoston. 39 maan osallistujista yhtä lukuun ottamatta kaikki ovat matkustaneet Rotterdamiin – vain Australian delegaatio on joutunut jäämään kotiin tiukkojen matkustusrajoitusten vuoksi ja maan esitys nähdään etukäteen nauhoitettuna. Viisukilpailijat ovat eläneet toista viikkoa eristäytynyttä hotellielämää omissa oloissaan sen vuoksi, että pääsevät tarjoamaan sadoille miljoonille katsojille arkielämästä etäännyttävää viihdettä. Ja mikä riemastuttavinta: suurin osa osallistujamaista on lähtenyt viisuilemaan ilon kautta.

Trendit, muoti-ilmiöt ja musiikkityylit kiertävät kehää noin 20 vuoden sykleissä. Niinpä 2020-luvun ensimmäisessä virallisessa viisukattauksessa on kuultavissa runsaasti vaikutteita vuosituhannen vaihteen populaarimusiikista. Tätä buumia pönkittää omalla tavallaan myös Suomen edustussävelmä. Parikymmentä vuotta sitten viisulavalla keikisteltiin vähissä vaatteissa ja – hämmästyttävää kyllä – tämäkin ilmiö on tekemässä paluuta. Etenkin naisesiintyjien keskuudessa paljas pinta ja niukat kimaltelevat hopea-asut ovat kovassa huudossa vuonna 2021.

Veikkaan jokaisen kilpailuesityksen menestymismahdollisuuksia luokittelemalla ne viiteen kategoriaan: VARMAHKO FINALISTI, TODENNÄKÖINEN FINALISTI, 50/50, TODENNÄKÖINEN KARSIUTUJA ja VARMAHKO KARSIUTUJA. Olen pyrkinyt arvioimaan mahdollisimman objektiivisesti laulun menestymismahdollisuuksia euroviisuäänestyksessä (puolet pisteistä yleisöäänestyksestä ja puolet ammattilaisraadeilta), joten veikkauksilla ei ole mitään tekemistä omien mieltymysteni kanssa. Subjektiivisemman näkemykseni lauluihin ilmaisen viisiportaisella arvosana-asteikoilla (1–5, myös puolikkaat sallittuja). Arviot ja veikkaukset perustuvat lähinnä levytettyihin studioversioihin, esikatseluvideoihin ja harjoitusraportteihin. Illalla nähtävät esitykset saattavat luonnollisesti keikauttaa asetelmat päälaelleen.

Ensimmäisessä semifinaalissa kilpailee 16 esitystä, joista kymmenen äänestetään lauantain finaaliin.

1. LIETTUA: The Roop – Discoteque

Suomi kilpailee torstaina toisessa semifinaalissa mutta tämänkin illan kavalkadissa on mukana suomalaiskytkös. Liettuan veikeän diskoilun tekijätiimissä ovat Ilkka Wirtanen ja Kalle Lindroth – kaksikko suoraan kotimaisen popmusiikkiteollisuuden kovasta ytimestä! Sanoituksessa on osuvaa ajankuvaa korona-arjesta: ainakin kotidisko on turvallinen vaihtoehto nyt, joten on ihan ookoo tanssia yksin jos tanssituttaa.

Liettualla on kokonaispaketti kunnossa, minkä vuoksi maa on majaillut koko kevään vedonlyöntitilastoissa kymmenen parhaan joukossa. Sekä kappale että esitys ovat sopivan persoonallisia, hyväntuulisia ja taatusti viihdyttäviä. Solisti Vaidotasin veijarimainen karisma suorastaan tunkee ruudusta läpi – vähän tulee mieleen jopa naapurimaa-Latvian Renars Kaupers pari vuosikymmentä sitten.

Liettua on tupannut viime vuosina pärjäämään yleisöäänestyksissä hyvin. Tänä vuonna Liettualla kävi semifinaalijaon arvonnassa huono tuuri, sillä lähes kaikki sen vakituiset äänestäjät äänestävät toisessa semifinaalissa. Siltikin olisi hämmästyttävää, jos Liettua ei kampeaisi tänä iltana kymmenen parhaan joukkoon.

Veikkaus: VARMAHKO FINALISTI
Arvioni: 4 / 5

2. SLOVENIA: Ana Soklič – Amen

Upeaäänisen laulajattaren veisu on 2020-luvulle päivitetty Anna rakkaudelle tilaisuus, joka on mankeloitu jenkkigospelkoneiston läpi.

Ana on erinomaisen taitava vokalisti, joka pääsee esittelemään äänivarojaan viisussaan. Mielestäni kappaleen suurin ongelma on sen "ylituottaminen": paketti on tuotettu niin varman päälle, että siitä on hiottu kaikki särmät pois, minkä vuoksi se kuulostaa lähinnä geneeriseltä yhdysvaltalaiselta gospelslovarilta. Laulua kuunnellessani en tunne yhtään mitään.

Uskon Slovenian karsiutuvan, mutta menestysmahdollisuudet eivät ehkä ole niin toivottomat kuin yleisesti arvellaan. Raadit voivat heltyä antamaan pisteitä huippulahjakkaalle solistille ja mistäs tietää jos Ana onnistuukin vakuuttamaan tarpeeksi myös puhelinäänestäjät.

Veikkaus: TODENNÄKÖINEN KARSIUTUJA
Arvioni: 2,5 / 5

3. VENÄJÄ: Maniža – Russian woman

Emansipoitunut rap tarjoaa viisukontekstissa uudenlaista Venäjä-kuvaa – ja siitäkös on syntynyt kotimaassaan uskomaton kalabaliikki.

Viime vuonna Venäjän viisuedustajaksi valittu Little Big nousi valtavaksi someilmiöksi, mutta Venäjä ei kuitenkaan lähettänyt yhtyettä tänä vuonna viisuihin. Syyksi on epäilty bändin jäsenten liian myötämielistä suhtautumista Aleksei Navalnyiin. Venäjän pikaisesti kyhätyt viisukarsinnat voittanut tadžikistanilainen Maniža ja hänen itsensä sanoittama kappale ovat aiheuttaneet mielettömän polemiikin. Viisussaan Maniža ravistelee patriarkaattisia käsityksiä ja kehottaa naisia itsenäistymään. Ei ole vain yhtä oikeaa elämäntapaa. Venäläisellä naisella saa olla muitakin tavoitteita kuin päätyä nuorena naimisiin. Venäjän parlamenttia myöten on keskustelu laulun uhkaavan ihanteellisia perinteisiä perhearvoja. Oikeustoimillakin on uhkailtu. On se niin väärin, kun joku kehtaa ilmaista, että naisella voisi olla muitakin rooleja kuin olla kunniallinen vaimo aviomiehelleen.

Pisteet asenteesta, ja asennettahan Manižalla riittää. Venäjällä useat tahot toivovat Manižan karsiutuvan ja ikävä kyllä se saattaa olla mahdollista. Raadit ainakin oletettavasti vihaavat kappaletta, koska niiden mielestä Euroviisuissa ei saa olla mitään hauskaa ja rajoja rikkovaa. Venäjällä kävi myös huono tuuri: alun perin sekä Valko-Venäjän että Armenian oli tarkoitus äänestää tässä semifinaalissa mutta molemmat maat vetäytyivät viisuista. Venäjän oletettu pistesaalis laihtui huomattavasti.

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 4 / 5

4. RUOTSI: Tusse – Voices

Valloittava nuorisotähti esittää tyylipuhtaan ruotsalaisen viisutehtaan standardituotoksen.

Ruotsin paketissa esiintyjä on huomattavasti kiinnostavampi kuin edustussävelmä. Lauluntekijät ovat aikaisemmin laatineet menestysviisuja (kirkkaimpana kruununa Måns Zelmerlöwin Heroes) ja hieman heikomminkin pärjänneitä viisuehdokkaita (kuten esimerkiksi Saara Aallon Monsters). Ruotsin karsintakilpailun Melodifestivalenin aikaan jotkut harmittelivatkin, ettei Tusse saanut laulettavakseen persoonallisempaa kilpailukappaletta.

Viisufanit vihaavat Ruotsin valta-asemaa Euroviisuissa. Rotterdamissa muutamat Tussen harjoitukset eivät ole menneet nappiin, minkä vuoksi vesi kielellä odotetaan Ruotsin karsiutumista. Tänä iltana vain kuusi esitystä karsiutuu. Ruotsin joutuminen tuohon kuusikkoon olisi jymy-yllätys – ja tuntuisi haljulta, koska Ruotsilla on kerrankin aidosti sympaattinen artisti. Ruotsi lienee raatiäänestyksessä jälleen kuumaa valuuttaa: niin oikeaoppisesti formaattiviisu-Voices täyttää laadun ulkoiset tunnusmerkit.

Veikkaus: VARMAHKO FINALISTI
Arvioni: 4 / 5

5. AUSTRALIA: Montaigne – Technicolour

Oman tiensä kulkija on viisuhistorian ensimmäinen etäosallistuja. Montaigne tunnetaan kotimaassaan myös aktivistina, joka vähät välittää mitä muut hänestä ajattelevat.

Koronaviisuja varten on tehty lukuisia varotoimenpiteitä. Jokaiselta viisuosallistujalta vaadittiin kotimaassa nauhoitettua "live on tape" -esitystä, jota hyödynnetään, mikäli esiintyjät eivät kykene matkustamaan Rotterdamiin. Australia on ainoa maa, jonka kohdalla joudutaan turvautumaan etukäteen taltioituun performanssiin. Mielenkiintoista nähdä, kuinka luontevasti se sulautetaan osaksi suoraa lähetystä.

Näitä viisuarvioita on ajoittain hivenen vaikea raapustaa. En ole täysin tietoinen onko Australian viisu aidosti omituinen, vai olenko vain vanha pieru, joka on pudonnut kärryiltä ja tippunut nykymusiikin kelkasta. Onko Technicolour kummajainen vai juuri tervetulleella tavalla undergroundimpaa poppia? Intuitioni sanoo, että Australia karsiutuu finaalista ensimmäistä kertaa.

Veikkaus: TODENNÄKÖINEN KARSIUTUJA
Arvioni: 2 / 5

6. POHJOIS-MAKEDONIA: Vasil – Here I stand

Komeaääninen laulaja vetäisee kolme minuuttia unohdettavaa siirappia.

Voi Vasil-raukkaa. Hän on koulutettu taitava laulaja. Hän oli murheen murtama kun Euroviisut viime vuonna peruttiin ja hänen unelmansa torpattiin. Vasil on saanut kotimaassaan osakseen tarpeetonta kuraa, koska hänellä on myös Bulgarian kansalaisuus (Bulgariaan ei suhtauduta tällä hetkellä myötämielisesti, koska maa on asettunut poikkiteloin Pohjois-Makedonian EU-jäsenyysneuvottelujen kanssa) ja koska hän ei ole tarpeeksi maskuliininen mies mahtuakseen kapeaan miehen rooliin. Ja häntä niin julmasti parjattiin myös esimerkiksi Yleisradion Viisukupla-esikatseluohjelmassa.

Asetan sanani diplomaattisemmin: viisuintoilijat näissä veikkauksissaan usein pähkäilevät, mikä on todennäköisin karsiutuja semifinaalissa. Makedonia on vahva veikkaus. Sävelmää kuvailisin termillä yhdentekevä.

Veikkaus: VARMAHKO KARSIUTUJA
Arvioni: 1,5 / 5

7. IRLANTI: Lesley Roy – Maps

Irlannin Lesley etsii viisulavalla erikoisefektien keskellä oikeaa tietä, jota seurata.

Irlannin esitys pursuaa televisiokuvaan lisättyjä tehosteita. Joskus sellainen saa aikaiseksi vallankumouksellisen vaikutelman (Australia 2019), mutta Irlannin 2021 kohdalla tuntuu lähinnä kikkailulta, jolla yritetään peittää itse sävelmän mitäänsanomattomuutta. Ensimmäinen semifinaali on pullollaan naissolistien tulkitsemia reippaita lauluja. Irlannin Maps kalpenee vertailussa muihin, vaikka hengästyttävä kappale kieltämättä tahdittaisi mukavasti juoksulenkillä.

Veikkaus: TODENNÄKÖINEN KARSIUTUJA
Arvioni: 2,5 / 5

8. KYPROS: Elena Tsagrinou – El Diablo

Kypros on ottanut vaikutteensa vain reilun kymmenen vuoden takaa. Monikansallisen tekijätiimin luomuksessa on kuultavissa ilmiselvästi Lady Gagan suurimpia hittejä. Kolme vuotta sitten Kypros saavutti viisuhistoriansa parhaan sijoituksen Fuegolla (2. sija). Kyproksessa uskotaan vakaasti espanjankielisten laulunnimien olevan tae menestykseen.

Kyproksen viisu on ehtaa viisuhömppää: laulu on päätön, halpa ja koominen lällälällällieru-hokemineen. Mutta show on tehokas, päällekäyvä ja jyräävä. Elena Tsagrinou vääntelehtii lavalla siihen malliin, että hän olisi kova vastus Twisterissä. Semifinaalin suvantovaiheen jälkeen El Diablo herättää katsojat horroksesta eikä jää keneltäkään huomaamatta. Tällaista monet odottavat Euroviisuilta. Kreikankielinen mediakin hehkuttaa tätä huomattavasti enemmän kuin Kreikan omaa kilpailukappaletta.

Veikkaus: VARMAHKO FINALISTI
Arvioni: 3,5 / 5

9. NORJA: TIX – Fallen angel

Paholaisesta langenneeseen enkeliin. Norjalainen supertähti laulaa elämänsä vaikeuksista poikabändimelodian tahdissa ja vastaa semifinaalin pompööseimmästä performanssista enkelinsiipineen ja demoneineen.

Fallen angel on kuin tuulahdus Backstreet Boysin tai 'N Syncin levyltä. Kappale on ehjä, kokonaisuus sen sijaan välttämättä ei. Esitys on korni ja magee. Kysymys kuuluukin: toimiiko yhdistelmä? Pidetäänkö Norjan show'ta liian koomisena vai vetoaako se juuri sen takia. Pääseekö Norja finaaliin esityksestä huolimatta vai sen vuoksi?

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 3,5 / 5

10. KROATIA: Albina – Tick-tock

22-vuotiaan Voice-tähden laulu kertoo eksän heivaamisesta. Nuorten naissolistien tulkitsemia reippaita poppiksia tässä semifinaalissa riittää.

Joka vuosi viisuissa on se yksi kappale, jota kaikki muut tuntuvat hehkuttavan mutta josta en itse saa mitään irti. Minä en kuule tai näe tässä yhtään mitään mutta viisupojat ovat innoissaan ja väläyttelevät Kroatialle jopa kaikkien aikojen parasta sijoitusta. Kaipa tämä sitten pärjää.

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 2,5 / 5

11. BELGIA: Hooverphonic – The wrong place

Pitkän linjan bändin (perustettu jo 1990-luvulla ennen kuin eräät tämän vuoden kilpailijat ovat edes syntyneetkään) tyylikkäässä kappaleessa morkkistellaan krapulassa. Trion jäsenet ovat viisuvuosikerran iäkkäimpiä osallistujia.

Kappale lukeutuu suosikkeihini, joten en välttämättä osaa arvioida menestymismahdollisuuksia objektiivisesti, mutta olen elätellyt toiveita, että hytkytysten ja tanssiesitysten joukossa tämä erottuisi edukseen elegantimpana ja, hm, jotenkin keski-ikäisiin vetoavampana vaihtoehtona. Belgian esityksen visuaalinen puoli on kuulemma mitäänsanomatonta, mutta rehellinen ja konstailematon bändiveto kilpailee omassa sarjassaan. Olettaisin, että raadit arvostavat ammattilaisten suoritusta korkealle.

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 4 / 5

12. ISRAEL: Eden Alene – Set me free

Etiopian juutalaiselle R&B-tähdelle järjestettiin kolmen kappaleen karsinta tammikuussa. Ilmeisesti solisti ei ollut lopputulokseen tyytyväinen ja sen vuoksi Set me free -viisua on modifioitu pitkin kevättä uuteen uskoon.

Jälleen nuoren naisen esittämä iloinen popkipale, joka soutaa samoilla vesillä kuin Kypros, Kroatia ja myöhemmin esiintyvä Azerbaidžan. Pidin Israelia karsiutujana, mutta harjoitusraporttien mukaan Eden Adele on todella hurmaava esiintyjä, joka lumoavalla olemuksellaan myy onnistuneesti lavalla kökömmänkin säveltaiteen teoksen. Solisti voi pelastaa paketin finaaliin. Israel ei ole paistatellut viime päivinä mairittelevissa otsikoissa, mutta sillä harvemmin on ollut merkittävää vaikutusta maan viisumenestykseen.

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 2,5 / 5

13. ROMANIA: Roxen – Amnesia

Mustanmeren länsirannikolla on viehätytty Billie Eilishista, sillä niin Romanian kuin Bulgarian viisuedustajia on verrattu maailman suosituimpaan popsensaatioon. Nuoriso-osasto on ollut Billie Eilishin apinoinnista kovin tuohtunut, ikään kuin olisi maailmanhistorian ensimmäinen kerta kun Euroviisujen kilpailukappaleet ottavat vaikutteita ajanmukaisista popmusiikin soundeista.

Romaniaa taas pidin ilmiselvänä finalistina, koska laulu edustaa juuri sellaista oikeaoppista nykypäivän poppia, jota ainakin raatilaisten uskoisi arvostavan. Euroviisuraadeissa istuu musiikkiteollisuuden portinvartijoita, jotka peräänkuuluttavat tällaista musiikkia, koska se on tällä hetkellä trendikästä. Mutta raporttien mukaan Romanian harjoitukset ovat menneet enemmän tai vähemmän penkin alle. Jos esitys on vaisu tai epäonnistunut, Romaniaa ei pelasta mikään.

PS. Ei ole ensimmäinen euroviisukytköksinen Amnesia...

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 3 / 5

14. AZERBAIDŽAN: Efendi – Mata Hari

Pitäähän Alankomaiden maaperällä laulaa viisuissa Mata Harista. Näin teki jo Norja vuonna 1976, jolloin viisuiltiin Haagissa. Ilmeisesti Mata Harista ei voi säveltää muuta kuin camp-viisuja. Norja 1976 oli oman aikansa campia aurinkolaseineen ja kimaltavine kalansuomuasuineen.

Azerbaidžan tarjoaa melkoista viisukitschiä itäisillä mausteilla pakarat vilkkuen. Ensikuulemalta Mata Hari ehkä hauskuuttaa, mutta höttöinen kappale ei kestä useampaa kuuntelukertaa. Azerbaidžania ei voi kuitenkaan koskaan laskea pelistä pois: maa on karsiutunut viisufinaalista vain yhden ainoan kerran ja silloinkin sijoitus semifinaalissa oli häpeällisen huono 11. sija.

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 2,5 / 5

15. UKRAINA: Go_A – Šum

Semifinaalin loppu on pyhitetty vahvoille naisvokalisteille. Ukrainan hypnoottinen etnotekno kisailee omassa kategoriassaan. Solisti Kateryna Pavlenkon maaginen ääni kruunaa kiehtovan paketin.

Ukrainan tie ei ole koskaan tyssännyt semifinaaliin, eikä finaaliputki tule katkeamaan tänäkään vuonna. Ukrainan viisu kelvannee laajalle yleisölle. Niille, jotka fiilistelevät etnoa. Niille, joiden mukaan euroviisujen kuuluisi ilmentää kansallisia ominaispiirteitä (Ukrainalla on semifinaalin ainoa kappale, jossa ei kuulla sanaakaan englantia). Niille, jotka arvostavat kokeilevampaa musiikkia. Niille, jotka kaipaavat muovin sijaan jotain aitoa ja erilaista. Ylipäätään Ukraina menestyy, koska esitys on semifinaalin vahvimpia kokonaisuuksia. Ties vaikka sijoittuisi tänä iltana ykkössijalle.

Veikkaus: VARMAHKO FINALISTI
Arvioni: 4 / 5

16. MALTA: Destiny – Je me casse

Mielettömällä lauluäänellä varustettu 18-vuotias lahjakkuus vetoaa suorasukaisesti itsevarmuutta uhkuen naisten itsemääräämisoikeuden puolesta.

"Ei pölkkypäät ole mun juttuni", tekee Destiny selväksi elektoswingin tahdissa. Maltan häpeämätön paketti on kohonnut veikkauksissa suurimpien ennakkosuosikkien joukkoon. Enimmäkseen ruotsalaisten lauluntekijöiden kynäilemä kokonaisuus on mielenkiintoinen hybridi ultramodernia tuotantoa ja veikeitä retroelementtejä. Kaiken kruunaa Destiny Chukunyeren jäätävän intensiivinen soulahtava lauluääni ja ilmeikäs esiintyminen. Tässä on hyvä meno, joka tempaisee mukaansa. Ja Destinyn sanomaa on helppo kannattaa. Vedonnee nuoriin, vanhan liiton viisumiehet pudistavat päätään. Mutta onko Destiny turhan paljon samoilla apajilla kuin Israelin Netta kolme vuotta sitten? Yhtäläisyyksiä on viljalti aina #lupanäkyä-aspektista lähtien.

Veikkaus: VARMAHKO FINALISTI
Arvioni: 3,5 / 5

Veikkaus: illan finalistit ja karsiutujat


Semifinaalin kattauksessa on runsaasti naissolistien esittämiä "bangereita" (Malta, Kypros, Kroatia, Israel, Azerbaidžan sekä laveamman tulkinnan mukaan myös Australia ja Irlanti), jotka saattavat syödä toistensa kannatusta. Malta ja Kypros ovat ennakkosuosikkeja ja vahvoja kokonaispaketteja. Australian ja Irlannin uskon jäävän pahasti muiden jalkoihin. Kolmikko Kroatia - Israel - Azerbaidžan käy keskenään kovaa kilpailua. Mahtavatko kaikki edetä finaaliin? Kenties Kroatia on kuitenkin koherentein pop-kappale siinä missä Israel ja Azerbaidžan kallistuvat hömpän puolelle. Toisaalta azerit Euroviisujen kestofinalisti ja maalla on ihanteellinen esiintymisnumero loppupuolella.

Semifinaalissa on useampia kysymysmerkkejä. Ymmärretäänkö Venäjää tarpeeksi? Millaisen vastaanoton Norjan show saa? Floppaako Romania vai onko se heikollakin esityksellä tarpeeksi "oikeanlainen" kelvatakseen raadeille? Riittääkö Belgian tenho finaalipaikkaan?

Näiden pohdintojen saattelemana veikkaisin illan finalistit ja karsiutujat seuraavasti: (todennäköisyysjärjestyksessä)

UKRAINA
MALTA
KYPROS
RUOTSI
LIETTUA
NORJA
VENÄJÄ
AZERBAIDŽAN
KROATIA
ISRAEL
---
BELGIA
ROMANIA
AUSTRALIA
SLOVENIA
IRLANTI
POHJOIS-MAKEDONIA

Oma suosikkilistani


5 / 5
-
4,5 / 5
-
4 / 5
BELGIA: Hooverphonic – The wrong place
LIETTUA: The Roop – Discoteque
UKRAINA: Go_A – Šum
VENÄJÄ: Maniža – Russian woman
RUOTSI: Tusse – Voices
3,5 / 5
MALTA: Destiny – Je me casse
KYPROS: Elena Tsagrinou – El Diablo
NORJA: TIX – Fallen angel
3 / 5
ROMANIA: Roxen – Amnesia
2,5 / 5
ISRAEL: Eden Alene – Set me free
AZERBAIDŽAN: Efendi – Mata Hari
KROATIA: Albina – Tick-tock
SLOVENIA: Ana Soklič – Amen
IRLANTI: Lesley Roy – Maps
2 / 5
AUSTRALIA: Montaigne – Technicolour
1,5 / 5
POHJOIS-MAKEDONIA: Vasil – Here I stand
1 / 5
-

Hyödyllisiä linkkejä


Eurovision.tv: Eurovision 2021: Vital Statistics

Yle.fi: Iina Tauriainen, Lataa itsellesi kunnon viisupuuhapaketti!

Twitter / Eurovisiya Mursiya: A map showing the nationalities of every 2021 entry's songwriters

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti