10. toukokuuta 2016

ESC 2016 – 1. semifinaalin arviot

 

Arvioin tässä blogipostauksessa tämäniltaisen 61. Eurovision laulukilpailun ensimmäisen semifinaalin kilpailijoita ja niiden menestymismahdollisuuksia.

Oman mielipiteeni lauluihin ilmaisen tähtiarvostelulla (* – *****). Veikkaan jokaisen kilpailuesityksen mahdollisuuksia luokittelemalla ne viiteen kategoriaan: VARMAHKO FINALISTI, TODENNÄKÖINEN FINALISTI, 50/50, TODENNÄKÖINEN KARSIUTUJA ja VARMAHKO KARSIUTUJA. 50/50 tarkoittaa, että esityksellä voi olla potentiaalia päästä finaaliin, mutta ei ole yllätys, mikäli esitystä edustaneen maan nimeä ei kirjekuorista paljastukaan. Veikkauksilla ei ole mitään tekemistä omien mieltymysteni kanssa. Olen pyrkinyt arvioimaan mahdollisimman objektiivisesti laulun menestymismahdollisuuksia euroviisuäänestyksessä, joka ratkaistaan yleisöäänestyksen ja raatiäänestyksen yhteistuloksella.

Ensimmäisessä semifinaalissa kilpailee 18 esitystä, joista kymmenen pääsee jatkoon lauantain finaaliin. Jo tässä alussa on mainittava pakollinen disclaimer siitä, kuinka veikkaaminen tässä ensimmäisessä semifinaalissa on äärimmäisen haastavaa. Tämäniltainen semifinaali on yllättävän tasokas, ja veikkaaminen on entistä haastavampaa sen vuoksi, että moni viisujen niin kutsutuista kestomenestyjistä alisuorittaa tänä vuonna, kun taas monet perinteisesti heikommin menestyneet maat ovat yllättävän hyviä. Tänään illalla voidaan nähdä melkoisia oikeusmurhia.

Lisäksi Euroviisuissa on ensimmäistä kertaa käytössä uusi äänestysjärjestelmä. Koska nykyistä äänestysjärjestelmää ei ole käytetty koskaan aikaisemmin, ei veikkauksissa ole välttämättä osattu ottaa huomioon kaikkia sen tuomia lieveilmiöitä. Puhelinäänestäjillä pitäisi olla uudessa järjestelmässä taas enemmän valtaa, koska tuomarit eivät voi enää täysin dissata vihaamiansa yleisönsuosikkeja. Tämä saattaa tarkoittaa sitä, että siirtolaisäänillä on taas enemmän vaikutusta tuloksiin. (Uusi äänestysjärjestelmä on esitelty muun muassa Ylen euroviisusivuilla ja analyyttisemmin sen vaikutuksista voi lukea tämän blogin tässä kirjoituksessa.)

1. SUOMI: Sandhja – Sing it away *** TODENNÄKÖINEN KARSIUTUJA
UMK-finaalin piristysruiske uhkaa jäädä ainoastaan anonyymiksi mutta toki pirteäksi show'n avaajaksi.

Suomen 50. euroviisubiisissä ei ole varsinaisesti mitään vikaa. Se on ihan pätevä, laadukkaasti tuotettu ja erottui kieltämättä edukseen UMK-finaalissa. Esittäjä on parhaimmillaan hyvinkin valloittava. Ennusmerkit vaikuttavat kuitenkin hieman heikoilta. Pelkään, että Suomen roolina on ainoastaan toimia vauhdikkaana show'n avaajana ennen kuin vuoroon pääsevät karismaattisemmat ehdokkaat. Sing it away on laitettu ajamaan samaa asiaa kuin Latvian kolmen vuoden takainen viisu Here we go, joka jäi viimeiseksi, vaikka oli tuskin juuri kenenkään mielestä semifinaalinsa heikoin viisu. Suomen toivo on raadeissa, jotka arvostavat hyviä laulajia ja taitavia esiintyjiä (eivätkä välttämättä arvostelussaan kiinnitä huomiota esiintymisasuun). Pitkään olen ollut sitä mieltä, että Suomen sijoitus tämäniltaisessa semifinaalissa on välillä 10–13. 10. sija riittäisi jatkoon, muut valitettavasti eivät...

2. KREIKKA: Argo – Utopian land ** 50/50
Sekalainen ryhmä esittää sekavan kantaa ottavan veisun, jossa yhdistellään muun muassa etnoa ja räppia.

Jos tämä edustaisi mitä tahansa tavallista maata, minkäänlaisia mahdollisuuksia finaalipaikkaan ei olisi. Kreikka kuitenkin sattuu kuulumaan Euroviisujen kestomenestyjiin. Laulun sekavuudesta huolimatta esitys on saanut harjoitusraporteissa kehuja. Miksi joka vuosi pitää käydä niin, että laulut joihin on tykästynyt ovat sitten livenä ihan surkeita, ja vastaavasti toivottomalta tuntuneet inhokit häikäisevät livenä. Esiintymisnumero on kieltämättä heikko ja raatien ei uskoisi tälle ainakaan suuresti lämpenevän. Kreikan ensimmäinen karsiutuminen on lähempänä kuin koskaan aikaisemmin, mutta jos se tälläkin onnistuu pääsemään jatkoon, niin sitten se onnistunee millä tahansa.

3. MOLDOVA: Lidia Isac – Falling stars ** VARMAHKO KARSIUTUJA
Euroviisumusiikki muuttuu koko ajan modernimmaksi ja modernimmaksi, mutta aina jokin maa tarjoaa kädenojennuksena vanhan liiton viisupojille perinteisen viisukliseen. Tänä vuonna sen tekee Moldova, kieltämättä hieman hellyyttävällä tavalla.

Vanhanaikainen veisu, huono esiintymisnumero ja esitys, joka muuttuu omituiseksi, kun kesken kaiken lavalle tepastelee kummallinen astronautti. Moldova on kahtena edellisenä vuonna karsiutunut finaalista. Ei kahta ilman kolmatta...

4. UNKARI: Freddie – Pioneer ***½ TODENNÄKÖINEN FINALISTI
Raamikas mies esittää raspiäänellä vahvan ja väkevän radiopoppiksen.

Unkari lienee illan ensimmäinen varteenotettava finalistiehdokas. Biisi kuulostaa ensikuulemalta pätevältä ja kerännee tasaisesti kannatusta sekä raadeilta että yleisöltä. Eurovision laulukilpailu on ollut kaikki nämä vuodet televisio-ohjelma, ja televisio-ohjelman on tarkoitus näyttää visuaalisesti hyvältä. Unkarin esitys tarjonnee tarpeeksi silmäniloa, joten siinäkin mielessä esitys jäänee katsojien mieleen. Finaalissa Unkari tuskin kuitenkaan hätyyttelee enää kovinta kärkeä.

5. KROATIA: Nina Kraljić – Lighthouse **½ 50/50
Persoonallinen naisartisti esittää balladin, joka kutkuttaa monia viisufaneja oikeasta pisteestä.

Joka vuosi pitää olla ainakin yksi viisu, josta ei saa itse mitään irti, mutta se vaikuttaa kuitenkin miellyttävän kaikkia muita ja pärjää lopulta erinomaisesti. Esimerkkinä vuoden 2008 Israelin viisu The fire in your eyes. En ole vieläkään tänä päivänä päässyt sen viisun sisään enkä ole ymmärtänyt, mikä siinä on "se juttu", vaikka laulu tuntuu olevan yksi kaikkien aikojen rakastetuimpia euroviisuja. Aikoinaan veikkasin Israelia jopa semifinaalinsa jumbosijoille, mutta olin rankasti väärässä. Sehän oli lopulta yksi vuotensa menestyneimpiä viisuja. Tänä vuonna sokea pisteeni taitaa olla Kroatia, josta kaikki muut tuntuvat pitävän ja jota viisufanit ovat veikkailleet jopa ihan finaalin kärkisijoille. Uskon kuitenkin vasta kun näen. Kroatian harjoitukset eivät ole raporttien mukaan menneet ihan nappiin ja sijoitus vedonlyönnissäkin on laskenut kuin lehmän häntä alkuinnostuksen jälkeen. Nähtäväksi jää.

6. ALANKOMAAT: Douwe Bob – Slow down ***½ 50/50
Reipas nuori mies esittää konstailemattoman 60-luvun brittipopin. Viisu voisi soida vaikkapa Sydämen asialla -tv-sarjan taustamusiikkina.

Veikkaan Alankomaita ensimmäisen semifinaalin mustaksi hevoseksi. Sävellys ei ole suuri taideteos, mutta reipas ja hyväntuulinen veisu erottuu edukseen ylituotettujen ja raskaiden midtempo-veisujen joukossa. Alankomaissa on potentiaalia vuoden "yllätysheterofinalistiksi". Miltei joka vuosi viisuissa on se yksi heterokansalle kohdistettu kappale, jota viisufanit vihaavat ja sitten järkyttyvät, kun se kuitenkin onnistuu menestymään. Tällaisia heteroviisuja ovat olleet mm. Tanska 2005, 2008, 2009, Islanti 2011, Malta 2013 ja Sveitsi 2014. Kuvaavaa oli, että Yleisradion Viisumaratonissa Mikko Silvennoinen ja Cristal Snow kritisoivat laulua, mutta Jaana Pelkonen ja Maija Vilkkumaa pitivät siitä. Menestys riippuu hyvin vahvasti siitä, saako Douwe esityksestään oikeasti hyväntuulisen ja letkeän. Mahdollisuudet ovat olemattomat heti, jos touhu näyttää lavalla väkinäiseltä tai jäykältä.

7. ARMENIA: Iveta Mukuchyan – LoveWave **** VARMAHKO FINALISTI
Vaikuttava itäeurooppalainen menestysviisu illan parhaalta laulajalta.

Armenia – yksi euroviisujen kestomenestyjistä – yhdistelee kiehtovassa viisussaan etnisiä aineksia moderniin pop-asuun. Lähentelee jo taidetta. Artisti on yksi illan lahjakkaimpia ja esityksestä tulee vaikuttava. Menestystä ei voine estää, Armenia lienee tänä iltana kärkikolmikossa.

8. SAN MARINO: Serhat – I didn't know ??? TODENNÄKÖINEN KARSIUTUJA
Leonard Cohen goes disco vastaa vuoden ehdottomasta camp-pläjäyksestä.

Mitäköhän tästäkin pitäisi olla mieltä. Yksi tähti (ensikuulemalta hämmentää), kolme tähteä (taustahan on ehtaa diskoa!) vai viisi tähteä (kokonaisuushan on ylivoimaisesti vuoden campein). Miksei San Marinoa ole luokiteltu varmaksi karsiutujaksi? No, ensinnäkin kokonaispaketti on aivan liian mieleenjäävä. Varmoja karsiutujia ovat lähinnä sellaiset, joista ei jää mitään muistikuvaa. San Marinon tulevat muistamaan kaikki, jotka katsovat tänään semifinaalilähetystä. Lisäksi esittäjä Serhat on turkkilainen. Turkki ei ole ollut Euroviisuissa vuoden 2012 jälkeen, joten nyt Euroopan miljoonilla turkkilaisilla on ensimmäistä kertaa moneen vuoteen mahdollisuus äänestää turkkilaista artistia. Jos Turkin diaspora todella aktivoituu ja San Marino on vielä lisäksi lahjonut muutaman maan raadin... – hups, saatamme saada todellisen yllätysfinalistin.

9. VENÄJÄ: Sergey Lazarev – You are the only one **** VARMAHKO FINALISTI
Venäjällä on ollut Euroviisuissa imago-ongelma vuodesta 2014 lähtien, kun euroviisufanien tiedostava osasto on alkanut buuata Venäjälle. Viime vuonna kohdeyleisöä pyrittiin lepyttämään todellisella homoikonilla. Ei auttanut, Polinalle buuattiin silti. Joten lähetetäänpä nyt tänä vuonna vielä gay-ystävällisempi artisti, joka edustaa oikeaa sukupuolta ja on avoimesti uskaltanut kritisoida Venäjän seksuaalivähemmistöihin kohdistuvaa lainsäädäntöä. Vuoden suurin ennakkosuosikki on Mikko Silvennoisen osuvan määritelmän mukaan "tehokas kuin juna".

Venäjä tulee vastaamaan illan tehokkaimmasta ja vaikuttavimmasta esityksestä, joka tulee olemaan selkeä semifinaalilähetyksen dramaturginen kohokohta. Venäjän kohdalla ei kysytä pääseekö Venäjä jatkoon. Venäjän kohdalla pohditaan onko tässä lauantai-illan voittaja. Joo, biisi voi olla persoonaton ja vanhanaikainen, mutta se on tehokas ja kelpaa tarpeeksi hyvin tarpeeksi laajalle kohdeyleisölle.

10. TŠEKKI: Gabriela Gunčíková – I stand ***½ 50/50
Komeaääninen laulajatar pääsee revittelemään balladissa, joka kasvaa oikeaoppisesti.

Kunpa Tšekki nyt pääsisi ensimmäistä kertaa finaaliin. Tšekki on tämän vuoden Euroviisuihin osallistuvasta 42 maasta ainoa, joka ei ole vielä päässyt loppukilpailuun asti. Tämänvuotinen viisunsakin on maansa pätevimpiä. Laulu on kieltämättä vähän persoonaton, mutta hyvistä balladeista on pulaa tässä semifinaalissa. Solisti Gabriela on yksi illan parhaita laulajia, joten veikkaisin raatimenestyksen olevan taattu. Jännitettäväksi jää, tuleeko puhelinääniä tarpeeksi.

11. KYPROS: Minus One – Alter ego *** TODENNÄKÖINEN FINALISTI
Rock-standardi erottuu joukosta ja tuo piristysruiskeen viisupoppisten ja -balladien joukkoon.

Suurin osa euroviisuäänestäjistä näkee esitykset vain yhden ainoan kerran ja äänestää sen perusteella. Sen vuoksi näissä arvioissa pitäisi pyrkiä palauttamaan mieleen, millaisen ensireaktion laulut aiheuttivat. Ensikuulemalta Kyproksen viisu tuntui todelliselta piristysruiskeelta. Rokki erottuu massasta erinomaisesti. Vasta useammalla kuuntelulla sitä havahtuu huomaamaan, ettei Kyproksen viisu ole loppujen lopuksi sen kummoisempi. Mutta sillä ei ole kuitenkaan mitään väliä. Luotan siihen, että ensinäkemältä Kyproksen viisu toimii ja tuntuu katsojista hieman paremmalta kuin se oikeasti onkaan. Tilastojen valossa Kyproksen finaalipaikka olisi katastrofi Suomelle...

12. ITÄVALTA: ZOË – Loin d'ici **** 50/50
Vuoden herttaisin esiintyjä esittää vuoden herttaisimman viisun.

Eurovision laulukilpailun kummallisuus tiivistyy tämän vuoden Itävallan viisun vastaanottoon. Kaikki tuntuvat pitävän siitä paljonkin, mutta juuri kukaan ei usko sen menevän finaaliin. Itse elättelen viimeiseen asti toivoa, että Itävallan suloinen ja pikkusievä viisu tekisi vuoden 2011 Sveitsit ja pääsisi yllättäen finaaliin. Ainakin se erottuu sympaattisuudellaan kaikkien muovisten ja ylituotettujen kaupallisten radiopoppien keskellä. Pelkään kuitenkin, että raadit eivät anna tälle korkeita pisteitä, koska tämä ei ole "oikea laulu", eikä voisi elää Euroviisujen ulkopuolella.

13. VIRO: Jüri Pootsman – Play **½ 50/50
Viime vuonna Viroa edustanut Stig Rästa on kynäillyt koppavalle kukkopojalle erikoisen poppiksen, jota värittää kömpelö kasinoteemainen esitys.

Viron laulu on pysynyt itselleni koko kevään mysteerinä. En hahmota sitä millään tavalla. Mutta ehkä se on jotain todella modernia ja olen vain itse pudonnut kehityksen kelkasta pois. Esitykset vaikuttavat harjoitusraporttien mukaan jopa hieman luotaantyöntäviltä, mutta toisaalta tällainen rauhallisempi esitys voi myös erottua joukosta. Tämä saattaa pärjätä ihan miten tahansa.

14. AZERBAIDŽAN: Samra – Miracle ***½ 50/50
Azerbaidžanin postikortissa nähdään – yllätys, yllätys – liekehtivä torni ja Azerbaidžan esittää – yllätys, yllätys – ruotsalaisten tekemän radiopoppiksen.

Kun suuresti arvostamani viisuguru Tobias Larsson veikkasi arvostelussaan Azerbaidžanin mahdollisuuksien olevan ainoastaan "borderline"-finalisti, meinasin nauraa partaani. Mutta sitten aloin hieman tutkia asiaa ja havaitsin, ettei viisaammilleen kannata naureskella. Azerbaidžanin kaksi edellistä finaalipaikaa ovat tulleet hyvin rimaa hipoen. Itse asiassa molemmat olivat raatien ansiota, eli puhelinäänestäjät ovat hylänneet Azerbaidžanin. Tämänkertainen viisu on puhelinäänestysystävällisempi, mutta harjoitusraportit ovat kiinnittäneet huomiota Samran heikkoon livelauluun. Jos esitys on ponneton, ei raatien kuuluisi äänestää tätä. Semifinaalissa on paljon vahvojen naisten esittämiä radioystävällisiä viisuja. Voivatko ne kaikki mennä finaaliin? Jos eivät, voisin kuvitella Azerbaidžanin olevan heikoimpana lenkkinä ensimmäistä kertaa pudotusuhan alla.

15. MONTENEGRO: Highway – The real thing ** VARMAHKO KARSIUTUJA
Pienelle ja piskuiselle Montenegrolle pisteet asenteesta. Tarjoavat illan epätyypillisimmän viisun.

Siitä huolimatta veikkaan tämän rokin jäävän liian käsittämättömäksi viisuyleisölle. Esityskin vaikuttaa sekavalta. Kypros vienee illan rockäänet yksinkertaisemmalla ja helpommin avautuvulla rock-viisullaan.

16. ISLANTI: Greta Salóme – Hear them calling **** TODENNÄKÖINEN FINALISTI
Semifinaalin toinen pohjoismaa kilpailee Oikeaoppisella Skandiviisulla, jossa on puoliksi Loreenia ja puoliksi Månsia. Laadukasta työtä mutta sielu puuttuu.

Islanti vastannee kisaisäntien mielestä oikeanlaisesta euroviisusta. Juuri tällaisilla viimeisen päälle hiotuilla – mutta särmättömillä – skandiviisuilla Euroviisuissa on tupattu viime vuosina pärjäämään hyvin. Jotkut ovat nyt veikkaamassa tästä yllätysputoajaa, mutta itse en jaksa kuitenkaan uskoa siihen. Ihanko oikeasti raadit eivät varmistaisi näin laadukkaan viisun jatkopaikkaa? Lisäksi esiintymisnumero on ihanteellisen hyvä. (Esiintymisjärjestyksen vaikutuksista voi lukea lisää tästä blogista.)

17. BOSNIA-HERTSEGOVINA: Dalal & Deen feat. Ana Rucner and Jala – Ljubav je **½ 50/50
Bosnian paluuviisussa on kaikenlaista: balkanballadia, etnoa, selloa, symboliikkaa – ja yllätysräppi!

Bosnian viisun ongelmana on mielestäni se, että kokonaisuus on huonompi kuin osiensa summa. Laulussa on paljon miellyttäviä osia, mutta yhdessä ne luovat lähinnä sekavan kokonaisuuden. Bosnia kuuluu kuitenkin Euroviisujen kestomenestyjiin, joka ei ole karsiutunut finaalista koskaan. Bosnialla on ollut yleisöäänestyksessä vankka diasporakannatus. Bosnian vakioäänestäjistä tässä semifinaalissa äänestävät Kroatia, Montenegro, Itävalta, Ruotsi, Alankomaat ja Ranska. Näiden maiden yleisöäänestys tarjonnee hyvät pohjapisteet, joista on hyvä ponnistaa eteenpäin. Esiintymisnumero on mainio. Esitys sisältää kiehtovaa piikkilanka-symboliikkaa, jonka myötä katsojat luulevat esityksen ehkä olevan kantaa ottava ja siten vaikuttavampi ja syvällisempi kuin oikeasti onkaan. Kappale saattaa myös erottua edukseen, koska on illan harvoja balladeja, ei-länsieurooppalaiseen makuun sorvattu sävellys ja omalla kielellä esitetty laulu. Saattaa hyvinkin mennä finaaliin, vaikkei ansaitsisi.

18. MALTA: Ira Losco – Walk on water *** TODENNÄKÖINEN FINALISTI
Ruotsalainen tuottaja on päättänyt antaa viimeisen esiintymisnumeron maltalaiselle supertähdelle, joka esittää tietysti ruotsalaisen tekemän laatupoppiksen.

Malta menee omissa listauksissani vähän samaan sarjaan kuin esimerkiksi Islanti ja Azerbaidžan. Tiedostan, että on laulu moderni ja viimeisen päälle hiottu ja laadukas, mutta siitä puuttuu sielua ja sydäntä. Esiintymisnumero on kuitenkin täydellinen, ja Ira kokeneena esiintyjänä panee varmasti lavalla parastaan. Finaalipaikkaa ei voine estää.


Sitten on veikkauksen aika. Olen luokitellut peräti kahdeksan esitystä 50/50-kategoriaan, joten lopullisen veikkausrivin tekeminen on äärimmäisen haastavaa. Yksi tämän illan kiinnostavimpia kysymyksiä on se, voivatko Kreikka, Azerbaidžan ja Bosnia-Hertsegovina karsiutua ensimmäistä kertaa. Ja voivatko ne karsiutua peräti kaikki kolme. Jos nuo kolme kestomenestyjää pääsevät tänään ansaitsematta finaaliin, silloin tulilinjalla on ensimmäisenä sellaiset maat, jotka pärjäävät Euroviisuissa perinteisesti huonosti, kuten esimerkiksi Alankomaat, Itävalta tai Tšekki.

Koska asia ei kuitenkaan vatvomalla parane, ei auta muu kuin laittaa vain lottorivi vetämään.

Veikkaisin illan finalistit ja karsiutujat seuraavasti: (todennäköisyysjärjestyksessä)

VENÄJÄ
ARMENIA
MALTA
ISLANTI
UNKARI
KYPROS
TŠEKKI
ALANKOMAAT
BOSNIA-HERTSEGOVINA
KROATIA
---
KREIKKA
AZERBAIDŽAN
ITÄVALTA
VIRO
SUOMI
SAN MARINO
MONTENEGRO
MOLDOVA

Korostettakoon vielä, että nämä ennakkoveikkaukset perustuvat vain etukäteisarvioihin. Näkemykseni saattavat toki muuttua, kun esitykset nähdään tänä iltana suorassa lähetyksessä.

Vaikutan jo omasta mielestänikin typerältä, kun veikkaan Bosnian jatkopaikkaa ja Kreikan sekä Azerbaidžanin karsiutumista. Mutta tällaiseksi veikkausrivi nyt muodostui, kun pyrki ottamaan huomioon monenlaisia eri näkökulmia. Toivottavasti saan edes 6 tai 7 oikein. Itävallan jättäminen karsintarajan alapuolelle on taktikointia, jolla saavutan win-win-tilanteen. Jos Itävalta ei mene jatkoon, veikkasin oikein, ja jos menee, saan suosikkini finaaliin.

Lisäveikkaus: Vaikka finaaliin pääsevät maat ilmoitetaankin virallisten tietojen mukaan ”täysin satunnaisessa järjestyksessä”, niin viime vuosina on ollut kuitenkin havaittavissa, että tuottaja selvästi hieman miettii, minkä maan jatkopaikka julistetaan ihan viimeisenä. Näin saadaan aikaiseksi hyvää tv-viihdettä. Venäjä on niin itsestään selvä finalisti, että sen ilmoittaminen viimeisenä olisi silkkaa typeryyttä. Veikkaisin, että viimeisenä saatetaan ilmoittaa Tšekin euroviisuhistorian ensimmäinen finaalipaikka. Potentiaalia voisi olla myös fanisuosikki-Itävallalla tai erilaisella Kyproksella, jonka jatkoonpääsy saattaisi miellyttää kotiyleisöä. Kyproksen rockin on myös kynäillyt ruotsalainen lauluntekijä.

Oma suosikkilistani on tietenkin asia erikseen: (perustuvat lähinnä levytettyihin studioversioihin)

12 p. ITÄVALTA: ZOË – Loin d'ici ****
10 p. VENÄJÄ: Sergey Lazarev – You are the only one ****
8 p. ARMENIA: Iveta Mukuchyan – LoveWave ****
7 p. ISLANTI: Greta Salóme – Hear them calling ****
6 p. ALANKOMAAT: Douwe Bob – Slow down ***½
5 p. UNKARI: Freddie – Pioneer ***½
4 p. TŠEKKI: Gabriela Gunčíková – I stand ***½
3 p. AZERBAIDŽAN: Samra – Miracle ***½
2 p. KYPROS: Minus One – Alter ego ***
1 p. SUOMI: Sandhja – Sing it away ***
11. MALTA: Ira Losco – Walk on water ***
12. SAN MARINO: Serhat – I didn't know ???
13. BOSNIA-HERTSEGOVINA: Dalal & Deen feat. Ana Rucner and Jala – Ljubav je **½
14. VIRO: Jüri Pootsman – Play **½
15. KROATIA: Nina Kraljić – Lighthouse **½
16. KREIKKA: Argo – Utopian land **
17. MOLDOVA: Lidia Isac – Falling stars **
18. MONTENEGRO: Highway – The real thing **

Muita hyviä arvioita

Tobson in Euroland: Tobson takes a guess: Semi 1, All 2016 reviews in one place
Tony's Eurovision blog: ESC 2016: Ensimmäisen semifinaalin yhteenveto
Viisukuppila: Veikkaus ensimmäisen semifinaalin semifinaalin läpimenijöistä
Wiwibloggs: Eurovision 2016: Your country-by-country guide to semifinal 1
Ilta-Sanomat: ISTV:n viisuraati arvioi Sandhjan pahimmat kilpakumppanit

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti