3. lokakuuta 2015

Kuukauden levyartikkeli: Kirka – Anna käsi (Flamingo Music, 1989)

Kirka Babitzin olisi täyttänyt viime viikolla 65 vuotta. Kirkan pitkä ja monipuolinen ura sisältää lukuisia mielenkiintoisia pitkäsoittoja, joista mainitsemisen arvoisia ovat ehdottomasti Suomen ensimmäinen livelevy Kirka keikalla (1969), kunnianhimoinen soul-vivahteinen Tiukka linja (1974) sekä Suomen "ensimmäinen" hard rock -älppäri R.O.C.K. (1986). Päätin kuitenkin käsitellä Kirkan ja iskelmämusiikin välistä suhdetta. Kirkahan oli sielultaan puhdasverinen rock-hemmo, mutta hänen levytysmateriaalistaan merkittävä osa on luokiteltavissa iskelmäksi. On itse asiassa hyvin pitkälti Kirkan ansiota, että niin kutsuttu "iskelmämusiikin kriisi" päättyi 1980-luvun lopulla. Hetken aikaa suomalaista iskelmäkenttää dominoi Flamingo Music -levy-yhtiön pyhä kolminaisuus: juntti, hurri ja ryssä eli Kassu Halonen, Kisu Jernström ja Kirka Babitzin. Sekä tietysti supisuomalainen Vexi Salmi.

Kirka luokitellaan eittämättä yhdeksi Suomen kaikkien aikojen suosituimmaksi ja legendaarisimmaksi kevyen musiikin esiintyjäksi. Kirkan erottaa muista artisteista hänen nousukausiensa poikkeuksellinen suosio. Aina kun Kirka nousi suosioon, hänen suosionsa oli poikkeuksellisen suurta. Ensimmäisen läpimurtonsa myötä (Hetki lyö syksyllä 1967) Kirka toi Suomeen aivan uudenlaisen ilmiön: suomalaisten teinityttöjen keskuudessa alkoi ennennäkemätön fanihysteria. Kirka oli 1960-luvun viimeisinä vuosina Suomen ylivoimaisesti suosituin popidoli. Toki Suomessa oli jo ennen Kirkaa ollut merkittäviä poptähtiä, kuten Danny ja Johnny, mutta Kirkan kohdalla massahysteria kohosi aivan uudenlaisiin mittasuhteisiin. Hän oli niitä viihdetaitelijoita, jotka Lenita Airiston mukaan johdattivat suomalaista nuorisoa seksuaalihurmostilaan. Kirka Fan Clubiin kuului tuhansia jäseniä. (Ylen Elävästä arkistosta löytyy hauska klippi fan clubin toiminnasta.) Kirka oli nuorisolehtien vakiokasvo, hän pärjäsi hyvin erinäisissä julkkisäänestyksissä ja jopa hänen hiuksiaan myytiin hyväntekeväisyyskampanjassa. Omien sanojensa mukaan Kirka joutui viettämään muutaman vuoden kaiken vapaa-aikansa neljän seinän sisällä.

Kirkan ensimmäinen nousukausi kesti vuodesta 1967 vuoteen 1973. Hetki lyö aloitti hittiputken, jonka viimeiseksi menestykseksi osoittautui vuonna 1973 julkaistu Varrella virran. Sen jälkeen seuraavaa suurhittiä saatiinkin odottaa kymmenisen vuotta. 1970-luvun loppuun mennessä Kirkan status oli selvästi pudonnut eturivin tähdestä tavalliseksi "riviartistiksi". 1980-luvun alussa Kirka joutui siirtymään CBS-levy-yhtiön palkkalistoille. Kirka on myöhemmin luonnehtinut uransa tätä vaihetta murhaavin sanankääntein ja pitänyt CBS:lle siirtymistä elämänsä suurimpana erehdyksenä. Kirka joutui levyttämään musiikkia, josta ei itse nauttinut lainkaan. Esimerkiksi ensimmäinen CBS-albumi Kirka vuodelta 1981 – jota Kirka on itse luonnehtinut "huoraamiseksi" ja "paskaksi levyksi, ihan Scheisse-osastoa" – sisältää Raul Reimanin, Antti Hyvärisen ja Veikko Juntusen säveltämiä iskelmiä. Pääskynen, Sydämen ääni riittää, Tätä päivää tahdon rakastaa, Vain Luoja tietää sen... Jo laulujen nimet paljastavat, että sisältö on todella kaukana rokista. Nämä iskelmät olisivat varmasti saaneet paremmin oikeutta esimerkiksi Jamppa Tuomisen tai Kake Randelinin esittäminä. Kirkalle, jonka sydän sykki rokille, tällainen musiikki ei sopinut sitten ollenkaan.

Hengaillaan vuodelta 1984 toi Kirkalle
uransa ensimmäisen kultalevyn.
Kirkan uran uusi nousu alkoi jo CBS:n aikakaudella Hengaillaan-euroviisun myötä (1984). Hengaillaan-kappaleesta Kirka sai pitkästä aikaa ison hitin, ja Hengaillaan-LP toi Kirkalle hänen ensimmäisen kultalevynsä. Moni voisi ihmetellä, miten Kirka sai kultalevyn vasta vuonna 1984 ilmestyneellä albumilla, jos hänen suosionsa oli niin suurta 60-luvun lopussa. Suomessa virallisia Äänite- ja kuvatallennetuottajien ÄKT:n (nykyään Musiikkituottajat – IFPI Finland ry) myöntämiä kultalevyjä on jaettu vasta vuodesta 1971 lähtien. Kirkan uran alkuvaiheessa äänitteiden hallitseva formaatti oli single. Suomessa pitkäsoittojen myynti lähti räjähdysmäiseen nousuun vasta 1970-luvun alkupuoliskolla, jolloin Kirkan suosio oli jo laskusuunnassa.

Vexi Salmi oli vuonna 1978 perustanut yhdessä Jorma K. Virtasen kanssa Levytuottajat-levy-yhtiön. Vuonna 1985 Levytuottajien rinnalle perustettiin Flamingo Music. Levytuottajien ja Flamingo Musicin välistä suhdetta monet musiikinharrastajat ovat hämmästelleet. Kuten Juha Rantala kirjoittaa levy-yhtiöiden historiikissa Suomalaisen musiikin historia -palvelimessa, levymerkkien käyttö ei ollut kovinkaan johdonmukaista:
"Flamingon perustamisen jälkeen myös Levytuottajien Gold Disc [levymerkki] säilyi edelleen olemassa. Gold Disc -merkkiä käytettiin etenkin iskelmätuotannossa, kun taas Flamingo-merkillä pyrittiin julkaisemaan trendikkäämpää pop-musiikkia. Mitenkään kovin johdonmukaista levymerkkien käyttö ei kuitenkaan ollut, vaan esimerkiksi artistin levyn vinyylipainos saatettiin julkaista samaan aikaan Gold Disc -merkillä, kun levyn cd-painos taas julkaistiin Flamingo-merkillä."
Vexi Salmen ja Kassu Halosen yhteistyö oli alkanut vuonna 1984, kun Irwin Goodman tarvitsi uusille lauluilleen säveltäjää. Tästä alkoi yhteistyö, joka osoittautui myöhempinä vuosina erittäin hedelmälliseksi. Kassu Halonen ja Vexi Salmi muodostivat yhdessä Kisu Jernströmin kanssa uuden Flamingo Music -levy-yhtiön keskeisen tuotantotiimin. Kassu Halosen ja Kirkan yhteistyö taas oli alkanut jo 1970-luvun puolivälin tienoilla, jolloin suurelle yleisölle tuntematon Halonen liittyi kosketinsoittajaksi Kirkan Islanders-yhtyeeseen. Kirka on itse usein luonnehtinut Kassu Halosta "sielunveljekseen". Kirkan kautta Kassu Halonen pääsi mukaan suomalaiseen levyteollisuuteen. 1970-luvun lopussa Kassu Halosen nimi alkoi yleistyä suomalaisissa iskelmälevyissä niin sovittajana, tuottajana kuin säveltäjänäkin.

R.O.C.K. (1986) hämmästytti Suomen
rock-piirejä. Iskelmä-Kirka paljastui
uskottavaksi hard rockin esittäjäksi.
R.O.C.K toi Kirkalle toisen kultalevyn.
Kirka pääsi eroon CBS:n ikeestä vuonna 1985, minkä jälkeen Kassu Halonen houkutteli hänet mukaan Flamingon artistikaartiin. Kirkan ensimmäinen Flamingo-julkaisu oli single Uusiin taivaisiin / Aitoa taikaa. Molemmat laulut kilpailivat vuoden 1986 euroviisukarsinnoissa, jälkimmäisen Kirka esitti duettona Kim Lönnholmin kanssa. Kirkan ensimmäinen albumi Flamingolle oli kuitenkin kaukana mistään euroviisuista tai iskelmästä. Nyt Kirka pääsi tekemään vihdoinkin levyn, josta hän oli aina unelmoinut: loppuvuodesta 1986 ilmestynyt R.O.C.K. oli kunnianhimoinen yritys luoda suomalaisin voimin englanninkielistä raskaampaa rokkia. Kirka oli levyttänyt heviä jo vuonna 1982, mutta ei suinkaan omille CBS-albumeilleen, vaan vierailevana artistina Kimmo Kuusniemi Bandin levyllä Moottorilinnut. (Lue Jussi Vainiolan esittely levystä Ylen Levylöytö-juttusarjasta.) R.O.C.K. oli ensimmäinen Kirkan oma raskaampaa rokkia sisältävä albumi. Monissa yhteyksissä albumin materiaalia on kutsuttu heavyksi tai heavyrockiksi. Hevi nyt on ehkä hivenen liioiteltu näkemys, mutta levyn sisältö tuo mieleen 70- ja 80-lukujen vaihteen melodisen hard rock -musiikin. Uusi sukupolvi oli äimän käkenä, kun iskelmälaulajan leimaa kantanut Kirka revitteli antaumuksella rokkia ja piiskasi kuuntelijat mukaansa. R.O.C.K. herätti paljon positiivista huomiota Suomen musiikkimarkkinoilla ja myi kultaa.

The Spell jatkoi Kirkan rock-linjaa
uskottavasti vuonna 1987.
Kirkan rock-reseptiä jatkettiin seuraavana vuonna ilmestyneellä The Spell -albumilla (1987). The Spell ei ollut lainkaan pöllömpi kokonaisuus, mutta se ei herättänyt enää samalla tavalla huomiota, ja Kirkan ura ajautui jälleen melkoiseen alamäkeen. Suomen kokoisessa maassa englanninkielisen raskaamman rokin esittäjälle ei tuntunut vielä olevan tilausta, sillä Kirkalta loppuivat esiintymiset miltei kokonaan. Alkuvuodesta 1988 toimeton laulaja joutui hakemaan sosiaalitoimiston luukulta avustusta. Samoihin aikoihin alkoivat Flamingo Musicin taloudelliset ongelmat. Yhtiön omistaja Naim Sadik oli sotkenut bisneksensä niin pahasti, että ajautui konkurssiin. Vexi Salmi ja kumppanit ottivat haltuun levy-yhtiön, joka oli vakavissa taloudellisissa vaikeuksissa. Sekä Kirkan että Flamingon taloudellisiin haasteisiin kuin myös suomalaisen iskelmän alennustilaan saatiin pelastus vielä vuoden 1988 aikana.

1980-luvulla puhuttiin suomalaisen iskelmämusiikin kriisistä. Joidenkin näkemysten mukaan iskelmän kriisi alkoi jo 80-luvun alkaessa, kun konemusiikki syrjäytti perinteisen pop-iskelmän. On kieltämättä totta, että hyvin monen 70-luvun supertähden ura lähti melkoiseen laskuun 80-luvun alkaessa. Konemusiikki synnytti kuitenkin uusia iskelmätähtiä, kuten Kake Randelinin ja Meiju Suvaksen. Vanhoista konkareista muun muassa Paula Koivuniemi ja Anita Hirvonen kokivat uuden nousun nimenomaan 80-luvun alussa, Matin ja Tepon suursuosiosta puhumattakaan. Sen sijaan 1980-luvun puolivälin tienoilla suomalainen iskelmämusiikki ajautui melkoiseen lamaannukseen. Uusia julkaisuja syntyi harvakseltaan. Iskelmä ei tuottanut enää hittejä eikä se ollut muutenkaan enää levy-yhtiöille kovinkaan kannattava bisnes. Monien iskelmälaulajien levytystahtiin tuli useiden vuosien tauko. Jopa Katri Helenan levynmyynti romahti muutamaksi vuodeksi 80-luvun jälkipuoliskolla. Kevättalvella 1986 Ilta-Sanomat kysyi etusivullaan: "Miksi iskelmä ei myy?" Jos esimerkiksi tutkitaan listaguru Timo Pennasen listauksia vuosien 1984, 1985, 1986 ja 1987 suurimmista hiteistä Suomessa, havaitaan, että kotimaisen musiikin osuus on muutenkin vähäinen; iskelmien osuus suorastaan olematon. Television musiikkikanavat olivat rantautuneet Suomeen ja niiden tarjonta dominoi hittilistoja kotimaisen musiikin sijaan.

Mikään ilmiö maailmassa ei ole koskaan täysin yksiselitteinen, joten on toki muistettava, että myös iskelmän kriisin aikana jotkut iskelmätähdet menestyivät edelleen mukavasti. Esimerkiksi sellaiset kestosuosikit kuten Paula Koivuniemi, Lea Laven ja Jamppa Tuominen vastaanottivat kultalevyjä myös iskelmän kriisin vuosina. Näihin aikoihin ajoittuu myös Reijo Taipaleen uusi nousu ja Rainer Frimanin läpimurto. Agents, joka taitavalla tavalla yhdisti rockin ja suomalaisen tanssimusiikin perinteen, nousi ilmiömäiseen suosioon 80-luvun jälkipuoliskolla. Näiden yksittäisten esiintyjien suosio ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että niin sanotussa "laajassa perspektiivissä" suomalainen iskelmätuotanto oli 1980-luvun puolivälissä poikkeuksellisessa lamaannustilassa.

Kassu Halonen, Kisu Jernström ja Vexi Salmi onnistuivat vuoden 1988 aikana rehabilitoimaan suomalaisen iskelmämusiikin. Elokuussa 1988 Irwin Goodman levytti Halosen ja Salmen kynäilemän Rentun ruusun, josta tuli vuotensa menestynein hitti. 60-luvun radikaali supertähti ja 70-luvun alun jukeboksihittien lyömätön mestari koki comebackin, joka nosti hänen suosionsa suuremmaksi kuin koskaan aikaisemmin. Rentun ruusu -albumi myi yli 125 000 äänitettä eli peräti kolme kertaa enemmän kuin Irwinin aikaisemman myyntiennätyksen saavuttanut albumi. Jotain suurempaa oli kuitenkin vielä luvassa.

Iskelmän kriisin vuosina myös Mainostelevision perinteisen laulukilpailun Syksyn sävelen suosio oli pohjamudissa. Legendaarinen kilpailu ei ollut vuosiin tuottanut suuria hittejä eikä kilpailuun enää osallistunut eturivin artisteja. Suomen kansan kiinnostus kilpailua kohtaan oli romahtanut. Vuonna 1987 kilpailun postikorttiäänestykseen osallistui enää 44 000 suomalaista siinä missä 70-luvun ennätysvuosina äänestykseen oli lähetetty yli 300 000 postikorttia. Vuonna 1988 MTV päätti kohottaa Syksyn sävelen profiilia. Avoimesta sävellyskilpailusta luovuttiin kokonaan ja kilpailuun pyrittiin kutsumaan mahdollisimman nimekkäitä esiintyjiä. Osallistujia etsittiin yhteistyössä levy-yhtiöiden kanssa. Tunnettujen laulajien uskottiin lisäävän kilpailun kiinnostavuutta ja vastalahjaksi heille tarjottiin ilmaista televisioaikaa uuden tuotantonsa esittämiseen.

Kirka Syksyn sävelessä 1988 lauantaina 15.10.1988.
Surun pyyhit silmistäni oli syntynyt syksyllä 1988. Vexi Salmi vakuuttui, että kyseisellä laululla kannattaa osallistua Syksyn säveleen. Levytuottajat päättivät pelastaa kappaleella Kirkan sillä hetkellä täysin solmussa olevan uran. Kirka ilmoitettiin Syksyn säveleen artistin itsensä tietämättä. Toinen Flamingo Musicin artisti samaisessa Syksyn sävelessä oli Marion. Kirka kauhistui kuullessaan levy-yhtiönsä suunnitelmista. Hän piti itseään edelleen rock-artistina ja Surun pyyhit silmistäni muistutti ikävästi musiikkityylistä, jota hän oli vastentahtoisesti joutunut 80-luvun alussa CBS:llä levyttämään.
"Tietämättäni ne ilmoittivat minut Syksyn sävel kkilpailuun (sic). Sanoin yäk, en mene, inhottaa koko Syksyn sävel, turhuuksien kisa. Olin omaksunut tosissani rockmeininkiä enkä olisi millään lähtenyt paiskomaan töitä ihana Ari Oinonen ohjaksissa. Kun kuuliin (sic) Surun pyyhit silmistäni -biisin ensimmäisen kerran, iskin jarrut pohjaan ja ilmoitin, että ei käy, ei missään tapauksessa, tämä on hirveä kappale. Olen rock'n'roll-musiikin edustaja enkä laula iskelmää, en ainakaan mitään, mikä muistuttaa CBS-kaudesta. Se biisihän oli ihan humppa, festarihumppa, ja sanoin että ei kiitos. Sen verran minussa oli ylpeyttä jäljellä kaikkien fattan luukulla käymisten jälkeenkin, vaikkei duunia ollut yhtään." (Babitzin, Kinnunen 1999, 216)
Surun pyyhit silmistäni -kappaleen syntyä Kassu Halonen, Kisu Jernström ja Vexi Salmi ovat käyneet perusteellisesti läpi Pekka Laineen Iskelmä-Suomi -dokumentin yhdeksännessä osassa Elämän valttikortit.


MTV:n tavoite haalia vuoden 1988 Syksyn säveleen mahdollisimman nimekkäitä artisteja onnistui varsin hyvin. Kilpailun osallistujakaartissa nähtiin muun muassa Katri Helena, Paula Koivuniemi, Matti ja Teppo sekä vastikään Rekkamies-ikivihreällä suosionsa huipulle kohonnut Matti Esko. Kilpailu kiinnosti jälleen suurta yleisöä, sillä kilpailun äänestykseen lähetettiin peräti 209 397 postikorttia – eli äänestäjien määrä kasvoi edellisestä vuodesta yli 160 000:lla! Kaikkein pisimmän korren 12 kilpailijan joukosta vei esitys numero neljä: Kirka ja Surun pyyhit silmistäni. Voitto ei kuitenkaan ollut niin ylivoimainen kuin laulun myöhemmästä suosiosta olisi voinut kuvitella. Surun pyyhit silmistäni keräsi 32 386 ääntä eli 15,5 % kokonaispotista. 1970-luvulla esimerkiksi Erkki Liikanen keräsi molemmilla voitoillaan reippaasti yli kolmanneksen kaikista äänistä, Lea Lavenin Ei oo, ei tuu jopa liki puolet annetuista äänistä. Kuinka äänet hajautuivat vuonna 1988 muiden edustajien kesken? Sitä ei tiedetä, koska MTV ilmoitti vain voittajan ja voittajan äänimäärän.

Syksyn sävel -voiton jälkeen ryhdyttiin nopealla aikataululla äänittämään Kirkalle uutta albumia. Kassu Halonen muistelee albumin syntyä Pekka Nissilän haastattelussa vuodelta 2007:
"Kun lauantaina julkistettiin tulokset, ja menin maanantaina toimistolle, niin kuulin Vexin sanovan puhelimessa, että 'albumi tulee kuukauden päästä'. Kysyin häneltä, että 'luuletko oikeasti? Meillä on vasta yksi biisi, eli koko albumi pitää kirjoittaa, sovittaa, soittaa, äänittää, miksata, prässätä, tehdä kannet – eli mitä tarkoittaa ’kuukauden päästä’?' Vexi sanoi että 'se tarkoittaa: turpa kiinni ja töihin!'." (Selvis-lehti 04/2007)
Kirkakin muistelee elämäkerrassaan, kuinka albumi kyhättiin viikossa. "Sitä mukaa kuin taustat valmistuvat, tekstejä tuli ja lauloin ne saman tien." (Babitzin, Kinnunen 1999, 217) Surun pyyhit silmistäni -albumi ilmestyi joulumarkkinoille 1988. Kymmenen laulun kokonaisuus on yhtä käännösbiisiä lukuun ottamatta kokonaan Kassu Halosen säveltämä ja sovittama. Osan lauluista hän on säveltänyt yksin, osan yhdessä Kisu Jernströmin kanssa. Kaikki sanoitukset ovat Vexi Salmen käsialaa. Surun pyyhit silmistäni oli jo ennen albumin ilmestymistä osoittautunut todelliseksi superhitiksi, sillä se oli noussut sekä jukeboksien kuunnelluimmaksi että radioiden soitetuimmaksi kappaleeksi. Hittikappaleen suosion perusteella albumille osattiin ennakoida menestystä, mutta lopullinen levymyynti ylitti varmasti kaikki odotukset. Albumista tuli siihen mennessä Suomen äänitehistorian myydyin albumi: se ylitti Dingon saavuttaman ennätyksen ja oli ensimmäinen suomalainen levy, jonka myynti ylitti 200 000 äänitteen rajan. Kirka oli noussut jälleen valtavaan suosioon ja hän rikkoi levymyyntiennätyksiä. Iskelmämusiikilla.
"Levystä, joka oli tavallaan harkittu rikos, tuli urani menestynein." (Babitzin, Kinnunen 1999, 217)
Surun pyyhit silmistäni (1988) on
ensimmäinen suomalainen albumi,
joka myi yli 200 000 äänitettä ja se
on edelleen Suomen kaikkien aikojen
kolmanneksi myydyin albumi.
Surun pyyhit silmistäni -albumi on edelleen Suomen kaikkien aikojen kolmanneksi myydyin äänite. Tähän päivään mennessä albumia on myyty 214 000 äänitettä. Myyntiluvuissa sen päihitti ensin Jari Sillanpään debyyttialbumi ja myöhemmin Eppu Normaalin tuplakokoelma Repullinen hittejä. On kuitenkin todettava, että Surun pyyhit silmistäni -albumin menestys nojautui hyvin pitkälti nimikkobiisin suosioon. Levy ei rikkonut ennätyksiä suinkaan siksi, että se olisi kokonaisuutena jotenkin poikkeuksellisen onnistunut älppäri. Toki levyllä on toinenkin elämään jäänyt menestys Kaksin rannalla yksinäiset sekä onnistunut When I need you -käännös Sua mä kaipaan. Mutta etenkin albumin B-puolen raidoista oikein huokuu, kuinka levy on pyritty saamaan pikaisesti kasaan. Monet laulut ovat melkoisen yhdentekeviä, tyhjänpäiväisiä ja väkisinväännettyjä Surun pyyhit -hengessä. B-puolen hienoin biisi Sain elämältä minkä hain on sekin itse asiassa suomenkielinen versio The Spell -albumin Under the pressure of your love -kappaleesta.

Vaikka Surun pyyhit silmistäni -albumista tulikin Suomen siihen mennessä myydyin, se ei ollut albumilistalla mikään poikkeuksellinen menestystarina. Älppäri ei esimerkiksi missään vaiheessa noussut listaykköseksi vaan sen paras sijoitus oli neljäs. Albumilistalla levy tosin viihtyi kunnioitettavat 39 viikkoa. Levymyyntilukuun verrattuna "vaisu" menestys listalla selittyy sillä, että Kirkan levyjä ostettiin merkittävissä määrin marketeista ja maaseudun huoltoasemilta, joiden levymyyntiä ei tuohon aikaan laskettu mukaan virallisen albumilistan lukuihin. Jotkut ovat pyrkineet vähättelemään Kirkan saavutuksia mainitsemalla, että Flamingo Music myi äänitteitään ajoittain poikkeuksellisen halvalla. Esimerkiksi Anttila myi Flamingon albumeja alennushintaan jo niiden ilmestyessä (Rantala 2002, 114; Bruun, Lindfors, Luoto, Salo 1998, 436). En ole koskaan ymmärtänyt, millä tavalla tämä argumentti väheksyisi Kirkan saavuttamaa suosiota levymarkkinoilla, sillä tuskin kukaan ostaa halvan hinnan vuoksi musiikkia, josta ei pitäisi. Useat Flamingon alennushinnoilla myynnissä olleet albumit eivät osoittautuneet minkäänlaisiksi menestyksiksi levymarkkinoilla edullisesta hinnasta huolimatta.

Populaarimusiikin historiassa ei ole suinkaan tavatonta, että artistin menestysalbumia seurannutta pitkäsoittoa pidetään korkeatasoisempana. Selitys ilmiöön on looginen: Levy voi saavuttaa menestystä aivan yllättäen, mikäli kuulijakunta rakastuu johonkin yhteen tiettyyn lauluun. Yksi jättihitti voi johtaa albumin melkoisiin myyntilukuihin, vaikka kokonaisuutena albumi olisikin vaatimaton. Kun artisti menestyksen myötä nousee eturivin tähtien joukkoon, levy-yhtiölle tulee paineita varmistaa, että seuraava levy kykenisi kaikin mahdollisin keinoin jatkamaan suosiota, minkä vuoksi seuraava albumi valmistetaan erityisellä huolellisuudella. Kirkan kohdalla tämä esittämäni ilmiö pätee osuvasti. Pikaisesti väsätty Surun pyyhit silmistäni -albumi menestyi ennen kaikkea nimikkokappaleen valtavan menestyksen siivittämänä. Kirkan seuraava pitkäsoitto Anna käsi on kokonaisuutena huomattavasti korkeatasoisempi ja onnistuneempi. Anna käsi -älppäriä ei tarvinnut valmistaa samanlaisella kiireellä kuin edellistä, joten Flamingon tiimillä oli enemmän aikaa jalostaa Kirkan jatkotuotantoa. Mielestäni syyskuussa 1989 ilmestynyt Anna käsi on kokonaisuutena Kirkan iskelmätuotannon onnistuneimpia albumeita.

Anna käsi julkaistiin tuoreeltaan vinyylinä, CD:nä ja C-kasettina.
Anna käsi on kokonaisuudessaan Halosen, Jernströmin ja Salmen tuotos. Kymmenestä laulusta vain yksi – Kesäpäivät – on Halosen itsensä säveltämä, loput yhdeksän on merkitty Halosen ja Jernströmin nimiin. Flamingo Musicin kukoistusaikana Kassu ja Kisu harrastivat biisintekomatkoja ulkomaille, ja etelän auringon alla ovat syntyneet myös suurilta osin Anna käsi -albumin melodiat. Levyllä soittaa lukuisia aikansa eturivin studiomuusikoita: Juha Björninen (kitara), Janne Louhivuori (kitara), Jari Nieminen (kitara), Jari Heino (basso), Anssi Nykänen (rummut), Vesa Aaltonen (lyömäsoittimet) ja säveltäjäsovittajamaestro Kassu Halonen (kaikki kosketinsoittimet). Kuoropoikina hääräävät Flamingo Musicin omat pojat Kim Lönnholm, Kassu Halonen ja Kisu Jernström. Äänityksestä ja miksauksesta vastasivat niin ikään alansa huippunimet: Dan Tigerstedt ja Juha Laakso. Kassu Halonen on erityisesti tällä Kirka-levyllä onnistunut sovittajana: suomalaiseksi tuon ajan iskelmälevyksi albumin soundimaailma kuulostaa huolellisesti suunnitellulta. Levyn raidat on sovitettu ilmaviksi ja mukaansatempaaviksi. Vaikka älppärin musiikkityyli on kategorisoitavissa iskelmäksi, joissakin sovituksellisissa ratkaisuissa kuuluu Kassu Halosen tiukasti rock-musiikissa olevat juuret. Vaikka Kirka levyttikin jälleen iskelmää, Anna käsi -albumin materiaali on ajoittain hyvinkin kaukana CBS-kauden pahimmista lällyiskelmistä. Genreksi voisi määritellä: iskelmää mutta ei ilman särmää. Vexi Salmi on tietysti iskelmäsanoittamisen huippuammattilainen ja hänen tekstejään on miellyttävä kuunnella, koska ne ovat teknisesti sujuvia eivätkä sisällä korneja kielikuvia tai keinotekoisia loppusointuja. Sellaisia kuultiin melkoisen paljon Kirkan CBS-albumeilla...

Elokuussa 1989 julkaistiin albumin ensimaistiaisena single Anna käsi / Kesäpäivät. Anna käsi jatkoi onnistuneesti Surun pyyhit silmistäni -laulun menestyskaavaa ja siitä muodostuikin Kirkalle uusi iso hitti. Laulu menestyi erinomaisesti jukebox- ja radiolistoilla nousten molemmissa parhaimmillaan toiselle sijalle. Vexi Salmi luonnehti edellämainitussa Iskelmä-Suomi -dokumentissa, kuinka Kirkan kohdeyleisöksi valikoitiin "keski-ikäiset naiset, joilla saattoi olla elämässään valtava hellyydenkaipuu". Anna käsi oli suorastaan kirjaimellisesti kohdistettu tällaiselle yleisölle ja se ryyditti sekä Kirkan uutta suosiota että hänen asemaansa valtakunnan virallisena keski-ikäisen naisväestön (ja miksipä ei muidenkin) lohduttajana.

Elämäkertakirjassaan Enimmäkseen Kirkasta Kirka itse kuvaili albumia seuraavanlaisesti:
"Anna käsi -albumi tehtiin seuraavana vuonna, mielestäni siinä olisi pitänyt jatkaa Surun pyyhit -linjalla eikä mennä sellaisiin kuin Niin paljon kyyneleitä ja Kaksi luonnonlasta." (Babitzin, Kinnunen 1999, 217)
Kirka ei täsmennä mitä hän tarkoittaa "sellaisiin menemällä", mutta oletettavasti hänen mielestään nuo kaksi laulua olivat liian iskelmällisiä. Tähän johtopäätökseen voi päätyä kuuntelemalla albumin kakkosraitaa Niin paljon kyyneleitä, jonka sanoituksessa on "niin paljon tuskan kyyneleitä" ja "unelmia kerran särkyneitä". Sanoitus voisi jo melkein sopia nyyhkyiskelmien kuninkaan Reijo Kallion repertuaariin. Kirkan esittämänä kuitenkaan edes Niin paljon kyyneleitä ei kuulosta ruikuttamiselta. Kuten Gugi Kokljuschkin totesi em. Iskelmä-Suomi -dokumentissa, Kirkan tulkinnoissa oli aina "pieni eläimellisyys mukana", minkä vuoksi Kirka sai soundillaan romanttisetkin iskelmät kuulostamaan raaemmilta kuin oikeasti ovatkaan.

Kolmas raita on letkeä Kesäpäivät, josta olisi varmasti tullut jonkinsortin radiohitti, jos iskelmämusiikkiin erikoistuvia radiokanavia olisi ollut tuohon aikaan enemmän. Kesäpäivät sisältää kiinnostavan ristiriidan siinä mielessä, että laulu kuulostaa menevältä ja kesäisen iloselta, vaikka siinä lauletaan päättyneestä parisuhteesta. Ehkäpä juuri tällaiset ristiriidat osoittautuivat Kirkan uuden suosion salaisuudeksi. Esimerkiksi Surun pyyhit silmistäni on melodialtaan mollivoittoinen melankolinen iskelmä, mutta sovituksen reggae-komppi ja puhallinäänet tuovat siihen puhtia ja menevyyttä.

Kirka euroviisukarsinnoissa 1989.
Hiljaisuutta-kappaleella Kirka osallistui helmikuussa 1989 Suomen euroviisukarsintoihin. Kirkan osallistuminen herätti etukäteen melkoisen paljon huomiota, olihan Syksyn sävel -voitosta kulunut vasta muutama kuukausi, ja Surun pyyhit silmistäni oli kuumaakin kuumempi megahitti. Hiljaisuutta ei kuitenkaan osoittautunut samanlaiseksi menestykseksi, ja asiantuntijaraati sijoitti laulun viidenneksi. Ammattilaisraati teki luonnollisesti täysin oikean valinnan, kun valitsi Suomen euroviisuedustajaksi Anneli Saariston La dolce vitan, mutta ei Hiljaisuuttakaan mikään täysin toivottoman kelvoton viisuedustaja olisi ollut. Kassu Halonen ja Kisu Jernström ovat sävellyksessään ilmiselvästi noudattaneet tyypillisten euroviisumaisten festivaaliballadien konventioita, ja kertosäkeistön melodiankulku on kieltämättä tarttuva. Kenties Lausannen Eurovision laulukilpailuissa laulu olisi voinut sijoittua sijoille 12–15.

Hiljaisuutta äänitettiin alkukeväästä 1989 euroviisukarsintojen jälkeen MTV Studioilla Jari Laasasen johdolla. Singlen toisella puolella julkaistiin Kim Lönnholmin Minä olen muistanut, joka kilpaili samaisissa viisukarsinnoissa. Tuossa vaiheessa ei vielä osattu aavistaa, kuinka järisyttävä menestys Lönnholmin kappaleesta muodostuisi...

Yön lapsi -laulusta povattiin albumin toista hittiä. Laulusta julkaistiin albumin toinen single ja siitä kuvattiin musiikkivideo, jota esiteltiin muun muassa television listaohjelmissa. Tunnelmallisessa laulussa on kieltämättä hittipotentiaalia, ja Kirka on itsekin myöntänyt olettaneensa, että kappale olisi jäänyt paremmin elämään. Kyseessä on eräs Kirkan iskelmätuotannon onnistuneimmista levytyksistä, jonka tunnelmaa maalailee hienosti Juha Björnisen kitarasoolo. Eräänlaisen kunnianosoituksen(?) laulu sai vuonna 2010, kun Olli Lindholm levytti siitä oman versionsa Maailma on kaunis -albumille. Tuo albumihan sisältää ainoastaan Vexi Salmen sanoituksia, jotka Olli Lindholm tulkitsee koruttomaan tyyliinsä. (PS. Vilkaiskaapas huviksenne minkälainen äijäenergia huokuu kyseisen albumin kansikuvasta).

Anna käsi -albumin B-puolen aloittaa Yön lapsi -singlen kääntöpuoli Kaksi luonnonlasta, mikä ei sekään ole lainkaan hassumpi kappale. Sävellys on tarttuva ja sovitus puhallinsoundeineen (jotka eivät kuitenkaan valitettavasti ole lähtöisin aidoista puhaltimista, vaan Kassu Halonen soittaa ne syntetisaattorilla) hyvinkin mukaansatempaava. Laulun b-osassa on vinkeä rumpukomppi (kaksi iskua - yksi isku - kaksi iskua - yksi isku...). Vexi Salmen sanoituksissa on usein sivuttu mystiikkaa ja filosofisia kysymyksiä sekä niin sanottuja "elämää suurempia asioita". Kaksi luonnonlasta -laulussa rakastumisen tunnetta käsitellään abstraktilla tasolla: hetkeksi aikaa ihminen tuntee olevansa vaiston varassa elävä luonnonlapsi, joka on irti hektisestä arkisesta maailmasta. Vexi Salmen tekstissä kuvaillaan, kuinka "syttyi tunne täydellinen / puhdas voima rakkauden / ja niin tunne johti meitä kaikkeuden suuren huomaan".

Kohtalokas Kaksin elämään jatkaa sanoituksensa puolesta hellyyden anatomiaa. Vexi Salmi lienee myhäillyt, kuinka moneen elämäänsä pettyneeseen keski-ikäiseen naiseen vetoaa, kun komeaääninen Kirka vakuuttaa, kuinka "kaksin eletään aina, joka hetki, tulevaisuus... / meitä monet vuodet odottaa". C-osassa kuullaan satulinnamainen ajatus siitä, kuinka kaksi ihmistä voivat yhdessä tehdä paremman maan, jossa rakastetaan. Myös seuraava laulu Maa jatkaa samanlaista tematiikkaa. Joskus voidaan haavein purjehtia yhdessä kauas pois kiireisestä arjesta sydämen sisäiseen maailmaan, joka on rakennettu toiveista. Maan kohdalla alkaa kieltämättä jo ajatella, että laulujen aiheet hieman toistavat itseään, eikä kyseinen kappale muutenkaan ole albumin karismaattisimmasta päästä.

Väkevä Aika onnellisin on levyn rokahtavin laulu. Sähkökitarat vinkuvat sooloissa ja tällä raidalla Kirka pääsee kunnolla revittelemään uniikilla äänellään. Aika onnellisin muistuttaa siitä, että Kirka on tulkitsijana omimmillaan nimenomaan rockissa. Hän on ollut Suomen musiikkikentällä ainutlaatuinen vokalisti, joka kykenee uskottavasti esittämään tällaista rock-iskelmää, mikä kuulostaisi jonkun sliipatun iskelmälaulajan tulkitsemana lähinnä huvittavalta. Väkevä ja kohtalokas on myös laulun sanoitus. Vexi Salmi on kynäillyt, kuinka rakkauden tunne kestää pidempään kuin pitkäaikaiset luonnonilmiöt: kivet sammaloituvat, rauta ruostuu ajan kuluessa, mutta meille rakkauden tunne on ikuinen. Harmi vain, että laulun kertosäkeistön sanoitus on kaikessa omitushaluisuudessaan suorastaan typerä. Kuulostaa hyvin aggressiiviselta, kun Kirka laulaa vaativalla äänellä: "et saa muita katsoakaan / mulle ainoastaan kuuluu katseesikin." Pelottavan omistushaluista, mutta ehkäpä tällainenkin vetoaa jonkinlaiseen kansanosaan...

Albumin päätösraita Yö yllä nukkuvan maan on levyn ehdottomia kohokohtia. Yö yllä nukkuvan maan on kunnianhimoinen musikaalimainen yöllinen sävellys, joka on melkoisen kaukana perinteisestä iskelmämusiikista. Laulu on Kirkan oma suosikki albumilta:
"Anna käsi -levyn paras biisi on minusta Yö yllä nukkuvan maan – siinä on vähän Chicago-vaikutelmaa. Hieno sävellys, jota on helkkarin vaikea laulaa, joutuu puskemaan ja sellaisia biisejä haen ja rakastan." (Babitzin, Kinnunen 1999, 218)
Olisi suorastaan toivottavaa, että tämä helmi löydettäisiin vielä joskus, ja julkaistaisiin esimerkiksi Kirkan kokoelmajulkaisuilla. Aika onnellisin ja Yö yllä nukkuvan maan ovat osoituksia siitä, että Kirkan rockkauden jälkeiset albumit sisältävät muunkinlaista musiikkia kuin tyypillistä kaihoisaa suomi-iskelmää.

Anna käsi -albumi on omasta mielestäni Kirkan uran parhaimpia iskelmäalbumeja, ellei jopa paras. Albumi on huoliteltu kokonaisuus ja lähes jokainen levyn raidoista puolustaa paikkansa – heikoimpia lenkkejä ovat lähinnä Niin paljon kyyneleitä ja Maa. Halosen, Jernströmin ja Salmen lauluntekijätiimillä on ollut juuri näihin aikoihin kukoistuskautensa. Rentun ruusun ja Surun pyyhit silmistäni -menestysten myötä syntyi sapluuna, joka tuotti näinä vuosina kaunista tulosta. Anna käsi osoittautui edeltäjänsä tapaan suurmenestykseksi. Levy sijoittui albumilistalla parhaimmillaan kolmannelle sijalle ja myi nopeasti kultaa, platinaa ja tuplaplatinaa. Tähän päivään mennessä älppäriä on myyty 110 000 äänitettä ja se on Kirkan toiseksi myydyin albumi. Valitettavasti tältä albumilta ei ole varsinaisesti jäänyt elämään muuta laulua kuin nimikkokappale Anna käsi, vaikka levyllä on useita muitakin mukavia iskelmiä, kuten Kesäpäivät, Yön lapsi tai Kaksin elämään, sekä Yö yllä nukkuvan maan kaltaisia helmiä. Yön lapsi julkaistiin sentään Kirkan muistokokoelmalla Kaikki parhaat 1967–2007.

Ota lähellesi jatkoi Kirkan menestys-
putkea vuonna 1990.
Kirkan huippusuosio ei suinkaan päättynyt tähän albumiin. Myös seuraavana vuonna ilmestynyt Ota lähellesi menestyi erinomaisesti ylittäen 100 000 äänitteen myyntirajan. Kirkan kolme peräkkäistä albumia ylittivät tuon maagisena pidetyn merkkipaalun. Ota lähellesi debytoi jopa Suomen albumilistan ykkössijalla, mikä oli osoitus siitä, että suomalaiset suorastaan odottivat Kirkan uutta julkaisua. Kuten Vexi Salmi on useaan otteeseen kiteyttänyt Kirkan syksyllä 1988 alkaneen megamenestyksen: "Kirka lauloi ja kansa rakasti."

Koko 1990-luvun ajan Suomessa vallitsi melkoinen Kirka-buumi. Vuonna 1991 tehdyn haastattelututkimuksen perusteella Kirka oli 21–35-vuotiaiden suomalaisten suosikkiartisti. (Bruun, Lindfors, Luoto, Salo 1998, 436) Keväällä 1992 Yleisradion Rockstop-ohjelmassa juontaja Heli Nevakare luonnehti Kirkan olevan suosituin esiintyjä Suomessa. Kirka-hypeä yritettiin hyödyntää kaikin mahdollisin tavoin. Vuonna 1990 Kirka levytti Flamingolle Ota lähellesi -levyn lisäksi albumin Parhaat – uudet versiot, joka sisältää 10 uutta versiota hänen uransa alkuaikojen hiteistä. Kirkan Flamingo-levytykset päätyivät myöhemmin BMG:n arkistoihin ja sieltä levy-yhtiöfuusion jälkeen Sonyn omistuksiin. Sony on myöhemmin Kirka-kokoelmillaan hyödyntänyt juuri näitä vuonna 1990 levytettyjä uusia versioita, kuten esimerkiksi hyvin menestyneellä 40 unohtumatonta laulua (2006) -kokoelmalla. Kirkan klassikoiden alkuperäisversiot löytyvät Warner Music Finlandin julkaisuista.

Pyydä vain -albumista vuodelta 1992
Kirka vastaanotti jälleen kultalevyn.
Uutta materiaalia Kirka levytti Flamingolle vielä kolme albumillista: Kasvot peilissä (1991), Pyydä vain (1992) ja Kirka (1994). Kasvot peilissä myi platinaa 60 000 äänitteen menekillään, Pyydä vain kultaa (yli 25 000) mutta viimeisin albumi Kirka ei tainnut ylittää edes kultalevyrajaa, vaikka se sisälsikin hitin Niin paljon se sattuu. Näillä kolmella viimeisellä Flamingo-levyllä on kuitenkin havaittavissa selkeä tason notkahdus niin biisien kuin tuotannon osalta. Kirka huomasi ilmiön itsekin.
"Minusta kappaleet alkoivat tuntua liian samanlaisilta, ja Kasvot peilissä -vaiheessa aloin sanoa, että c'mon, jotain uutta kehiin. Elämän tunteet, Luokseni jään (sic), Niin yksinäinen – muistan että tässä vaiheessa tuli kunnon tappelu Vexi Salmen kanssa. Ymmärrän kyllä, että sanoittaja on taiteilija, mutta jos artisti pyytää, voisiko saada jotain muuta kuin murhetta ja kyyneleitä, niin ehkä sitäkin voisi kuunnella. - - Flamingo-kauden loppupuolella Vexi, Kassu ja Kisu alkoivat olla liian rutinoituneita, alkoi toisto. Ei siitä voinutkaan auvoa syntyä, rupesi olemaan kuin koneella tehtyä, tasapaksua, ei ollut enää sielukkuutta, eikä niissä päässyt käyttämään itsestään kuin osan." (Babitzin, Kinnunen 1999, 240–241)
Tähän sitaattiin ei ole mitään lisättävää. Kirka osasi tiivistää 90-luvun alkupuoliskon albumiensa ongelmallisuuden. Flamingo Musicin toiminta lakkasi vuonna 1995, minkä jälkeen Kirka aloitti yhteistyön BMG-levy-yhtiön kanssa. Tarkoituksena oli hälventää iskelmä-Kirkan mainetta ja musiikki alkoikin kuulostaa enemmän aikuiseen makuun suunnatulta pop-musiikilta. Ensimmäinen BMG-albumi Tie huomiseen (1996) kuulosti nuorekkaammalta ja kansainvälisemmältä kuin Kirkan viimeiset Flamingo-albumit. Levymyynti lähti jälleen iloiseen nousuun, sillä Tie huomiseen myi platinaa, samoin kuin Kirkan 30-vuotistaiteilijajuhlan kunniaksi julkaistu tuplakokoelma Hetki lyö 1967–1997. 1990-luvun viimeiset vuodet olivat menestyskiertueiden aikaa. Vuosina 1997–98 Kirka vietti 30-vuotistaiteilijajuhlaansa, jota juhlistettiin juhlakiertueella. Konsertteja oli alun perin tarkoitus olla 18, mutta lopulta niitä kertyi 56. Yhtä lukuun ottamatta jokainen konsertti oli loppuunmyyty. Vuosina 1998–99 vuorossa oli uskomattoman ilmiömäiset mittasuhteet saavuttanut Mestarit Areenalla -kiertue. Kirka paistatteli koko vuosikymmenen suomalaisten kevyen musiikin esiintyjien kiistattomassa ykköskaartissa.

Kreikan-markkinoita varten julkaistiin
albumi Sadness in your eyes 1993.
Kirkan suosio 1990-luvulla ei rajoittunut pelkästään Suomeen. Vuonna 1990 Kirka esitti Monacossa World Music Awards -gaalassa Surun pyyhit silmistäni -kappaleen englanniksi. Monacon-esiintymisestä alkoi sävellyksen maailmanvalloitus. Seuraavina vuosina Suomeen kantautui kummallisia uutisia: Sadness in your eyes oli soinut maailman eri kolkissa, ja esimerkiksi Kreikassa se nautti valtaisaa suosiota. 1990-luvun alkuvuosina Kirka keikkaili Suomen lisäksi Kreikassa. Vuonna 1993 julkaistiin Kreikan-markkinoille Kirkan albumi Sadness in your eyes, joka sisälsi englanninkielisiä versioita Kirkan levytyksistä vuosilta 1988–1992 sekä muutaman poiminnan The Spell -albumilta (1987). Vuonna 1995 BMG julkaisi albumista uuden painoksen kansainvälistä levitystä varten, mutta Kirkan suurin suosio Suomen rajojen ulkopuolella oli jo hiipunut.

Sadness in your eyes päätyi myös muun muassa ruotsalaisen Ankie Baggerin levytettäväksi (tosin nimellä I'm still in love with you). Lisäksi Surun pyyhit silmistäni niitti mainetta aina Kaukoidässä asti. Laulusta levytettiin kiinankielinen versio, joka menestyi erinomaisesti Kiinassa ja Hong Kongissa, ja oli – mielenkiintoista kyllä – sangen suosittu kappale erityisesti karaokessa.

1980-luvun lopussa Kirka oli jälleen joutunut luopumaan rock-musiikin esittämisestä ja tekemään kompromisseja iskelmäyleisön kanssa. Kirkan mielilausuntoja tuohon aikaan olikin: "Suomessa ei rockin laulamisella elä." Edellisen rock-kauden aikana Kirkalta olivat loppuneet keikat kokonaan. Surun pyyhit silmistäni -tyylillä hänestä tuli Suomen suosituin artisti, jonka albumit myivät huikeita lukemia. Kirkan vaikutus heijastui muutenkin iskelmämarkkinoille. Musiikkihistorioitsijat ovat ilmaisseet, että jos 1980-luvun puolivälissä puhuttiin iskelmän kriisistä, niin 1990-luvun alussa alettiin puhua rockin kuolemasta. (Bruun, Lindfors, Luoto, Salo 1998, 436) Kirka ei ollut suinkaan ainoa artisti, joka menestyi iskelmiä levyttämällä. Kirkan megasuosion vanavedessä 100 000 äänitteen maagisen lukeman ylittivät muun muassa Kim Lönnholm (Minä olen muistanut, 1989), Arja Koriseva (nimeä kantava debyyttialbumi 1990), Anna Hanski (Jos et sä soita, 1992), Katri Helena (Anna mulle tähtitaivas, 1992), Joel Hallikainen (nimeä kantava debyyttialbumi 1992), Laura Voutilainen (nimeä kantava debyyttialbumi 1994) ja Kari Tapio (Myrskyn jälkeen, 1995). Vuonna 1996 julkaistusta Jari Sillanpään esikoislevystä tuli Suomen kaikkien aikojen myydyin albumi. Iskelmistä oli tullut levy-yhtiöille taas tuottoisa bisnes ja suomalainen iskelmäkulttuuri kukoisti jälleen. Suomalaisen iskelmämusiikin elvyttämisen "iskelmän kriisistä" saivat aikaan Kassu Halonen, Kisu Jernström ja Vexi Salmi. Ensin Rentun ruusulla, mutta lopullinen niitti oli Surun pyyhit silmistäni. Jori Sivonen on osuvasti tiivistänyt ilmiön:
"Tuohon aikaan levy-yhtiön mielenkiinto alkoi keskittyä Dingon ja Gringos Locosin kaltaisiin nimiin ja tällaisilla tavallisilla iskelmänikkareilla alkoi olla levy-yhtiössä sellainen fiilis, että mua ei täällä taideta enää kaivata. Levytuottajista Vexi Salmi teki omassa Levytuottajat-yhtiössään viisaasti eikä luopunut iskelmän julkaisemisesta. Ja Vexihän pärjäsi loistavasti silloin kun muut julisti iskelmän kuolleen ja tulleen kuopatuksi. Kuten Vexi on jossain haastattelussakin sanonut, niin ei Suomen kanssa (sic) luovu iskelmästä koskaan." (Rantala & Niemi 2006, 69)




Lähteet


Kirjallisuuslähteet:

Babitzin Kirill, Kinnunen Raila (1999) Enimmäkseen Kirkasta. WSOY – Kirjapainoyksikkö, Juva.

Bruun Seppo, Lindfors Jukka, Luoto Santtu, Salo Markku (1998) Jee Jee Jee – Suomalaisen rockin historia. WSOY – Kirjapainoyksikkö, Porvoo.

Rantala Juha (2002) Irwin Goodman – musiikillinen elämäkerta. POP-lehti, Tampere.

Rantala Juha & Niemi Marko (2006) Raul Reiman – Iskelmärunoilija. POP-lehti, Tampere.

Verkkolähteet:

Heikkilä Martti: Sanoittaja Vexi Salmi. Selvis-lehti 02/2012.
http://www.elvisry.fi/artikkeli/sanoittaja-vexi-salmi

Nissilä Pekka: Kassu Halonen – Luontevuus on biisinteossa tärkeintä. Selvis-lehti 04/2007.
http://www.elvisry.fi/artikkeli/luontevuus-biisinteossa-tarkeinta

Rantala Juha: Levytuottajat / Flamingo. Suomalaisen musiikin historia -palvelimessa.
http://www.suomalaisenmusiikinhistoria.fi/doc/levytuottajat_flamingo.pdf

Kirkan listasijoitukset tarkistettu Timo Pennasen sivustolta Sisältää hitin: levyt ja esittäjät Suomen musiikkilistoilla vuodesta 1961.
http://suomenlistalevyt.blogspot.fi/2015/08/ket-kir.html

Aiheesta muualla

Levytuottajat Oy:n ja Oy Flamingo Music AB:n äänitejulkaisuluettelo ym.

3 kommenttia:

  1. "Vexi Salmi lienee myhäillyt, kuinka moneen elämäänsä pettyneeseen keski-ikäiseen naiseen vetoaa, kun komeaääninen Kirka vakuuttaa, kuinka "kaksin eletään aina, joka hetki, tulevaisuus... / meitä monet vuodet odottaa"."

    Hykerryttävää analyysiä. Upea artikkeli muutenkin.

    Kesäpäivät-kappale taitaa olla parhaita suomalaisia esimerkkejä 80-luvun lopun Jeff Lynne -soundista. Komealta kuulostaa edelleen, suosikkiraitani Anna käsi -levyltä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, kiitos palautteesta. :)

      Kesäpäivät on tosiaan hyvin onnistunut biisi, jota kuunnellessa tulee aina hyvälle tuulelle. Ja tuon ajan iskelmäsoundeiksi todella hyvä sovitus Kassu Haloselta. Harmi, ettei laulua ole julkaistu useammilla Kirkan kokoelmilla.

      Poista
  2. Hieno artikkeli, todellakin. Palautti allekirjoittaneen Kirkan ja muidenkin maailmaan, ja ne täällä Pekingin yössä kyllä löytävät sydämen.

    VastaaPoista